Hoe kan je goede keuzes maken?

Vind je het lastig belangrijke beslissingen te nemen? In een videocollege van de Universiteit van Nederland leert Aurélien Baillon, hoogleraar economie van de onzekerheid aan Erasmus School of Economics, je hoe je de juiste keuze maakt.

Als je de keuze krijgt om deel te nemen aan een spel waarbij je een muntje opgooit, zou je dan meedoen als je slechts 100 euro kan winnen en 10.000 euro kan verliezen? We hopen dat je het niet zou doen. Zelfs als je zou winnen, moet je niet tot de conclusie komen dat je keuze om mee te doen de juiste is geweest. Immers, hindsight bias en de illusie van controle kunnen leiden tot grote verliezen. Volgens Baillon moeten we, om juiste keuzes te maken, niet kijken naar het gevolg of de gekozen actie. We moeten het proces dat tot de juiste keuze maakt begrijpen en analyseren. Er zijn vier principes als het gaat om het maken van juiste keuzes volgens de theorie van subjectieve verwachte utiliteit:

1. Compleetheid
  2. Transitiviteit
  3. Sure-thing
  4. Comparatieve kansen

Hoogleraar Baillon leidt je door de theorie heen, legt de belangrijkste principes uit, geeft je een concreet voorbeeld aan de hand van een casus en vertelt je over de meest gemaakte fouten. Dus ga nu kijken naar zijn college, het zijn 15 welbestede minuten!

U kunt het volledige videocollege van hoogleraar Baillon bij de Universiteit van Nederland, 2 september 2021, hier bekijken.