Hoe voorkomen we de volgende Willem Holleeder of Ridouan Taghi?

Foto van Robby Roks

Hoe zijn mannen zoals Willem Holleeder, Ridouan Taghi en Delano R. doorgegroeid in de georganiseerde criminaliteit? Robby Roks, universitair hoofddocent Criminologie aan Erasmus School of Law, was te gast bij De Willem Podcast om te praten over hoe kleine criminelen uit de wijk doorgroeien tot grote spelers in de georganiseerde misdaad.

De moorden op Peter R. de Vries en Derk Wiersum doen grote discussies over de aanpak van georganiseerde misdaad wederom oplaaien. Een harde aanpak van drugscriminaliteit werkt niet, dat heeft de war on drugs in de Verenigde Staten aangetoond. Wat wel?

Roks meent dat er meer oog moeten zijn voor de doorgroeiers in de georganiseerde misdaad: personen die te groot zijn voor de wijkagent en te klein zijn voor de recherche. Ook pleit hij voor meer inzet op de maatregelen die zich richten op het verkleinen van de ongelijkheden die er in de Nederlandse samenleving bestaan. Met alleen preventie kan de ontwikkeling van jonge doorgroeiers echter niet worden voorkomen. Het is ook goed in bepaalde omstandigheden jonge criminelen te bestraffen. In het algemeen blijft het van belang de jeugd te motiveren om het juiste pad te bewandelen.

In de podcast sprak Roks verder over zijn persoonlijke ervaringen met Delano R., alias Keylow, maar ook over zijn huidige focus op drillrap en criminaliteit in de Rotterdamse haven.

Universitair Hoofddocent

Klik hier voor aflevering 144 van De Willem Podcast.

Criminologen Robby Roks en Jeroen van den Broek waren recent te gast bij VRT Nieuws om te praten over de drillrapcultuur. Klik hier voor het bericht.