Hoe vormt de coronacrisis Generatie Z?

Gottfried Fjeldsa

Professor Eveline Crone, expert op het gebied van breinontwikkeling bij jongeren, praat in de podcast Future Affairs van de NRC over de impact van de coronacrisis op jongeren en studenten. De podcast gaat dieper in op de vraag welke invloed jonge mensen hebben op de maatschappij van de toekomst.

Drie crisissen

Jongeren en studenten zitten nu, in de bloei van hun leven, verplicht binnen en op afstand van elkaar. Daarnaast is Corona niet de enige crisis die deze generatie jongeren zal raken. Zo zullen ze de gevolgen ondervinden van de grote aankomende recessie, hebben ze last van de klimaatcrisis en de toenemende sociale ongelijkheid.

Onderzoek naar Generatie Z

Eveline Crone doet onderzoek naar hoe Generatie Z omgaat met deze crisissen. Momenteel onderzoekt ze hoe jongeren de coronacrisis ervaren en tegen welke problemen ze oplopen. In haar onderzoek is vooral het samenwerken met de jongeren zelf van belang. Ze gaat met jongeren in gesprek om passende oplossingen te vinden voor de huidige problemen.

Luister de volledige podcast om te horen waarom de tienerjaren belangrijk zijn voor het vormen van je identiteit, hoe jongeren maatschappelijke vernieuwing aanjagen en hoe internet deze jongeren geëngageerder en empathischer heeft gemaakt, maar ook gestrester.