Hoger inkomen voor mensen met veel vertrouwen in anderen

Mensen die veel vertrouwen in hun medemens hebben, verdienen aanzienlijk meer dan mensen die weinig vertrouwen in anderen hebben. Die conclusie trekt dr. Ruben de Bliek, gedragseconoom aan Erasmus School of Economics, in zijn proefschrift waarop hij donderdag 21 mei 2015 promoveerde aan de Erasmus Universiteit Rotterdam.

‘Het verschil valt te verklaren door een vorm van sociale intelligentie. Mensen die behulpzame en niet-behulpzame individuen beter van elkaar kunnen onderscheiden, hebben een hoger algemeen vertrouwen. Bovendien hebben zij een kleinere kans om "economisch misbruikt" te worden.’ Aldus de Bliek.

Klik hier om het volledige artikel te lezen op NU.nl, d.d. 21 mei 2015.

Zie hieronder om het volledige artikel te lezen in Economisch Statistische Berichten, d.d. 21 mei 2015.

Zie hieronder om het volledige artikel te lezen in NRC Next, d.d. 27 mei 2015.