Honoursstudenten geven les in Prismaklas basisschool De Catamaran

Het Wetenschapsknooppunt van de Erasmus Universiteit brengt vanaf donderdag 17 januari ook wetenschap naar de Prismaklas van basisschool de Catamaran in Rotterdam-Zuid. Speciaal voor 29 leerlingen van de Prismaklas, die pas net in Nederland wonen, zijn er lessen Onderzoekend leren ontwikkeld. Honoursstudenten van Erasmus School of Social and Behavioural Sciences gaan de lessen geven.

Onderwijskundige Marianne den Hertog van het Wetenschapsknooppunt ontwierp zes workshops voor de kinderen. Het is een speciale doelgroep die nog niet eerder op deze manier is benaderd: in de klas zitten kinderen van migranten en vluchtelingen die nog niet zo lang in Nederland zijn. De lessen worden verzorgd door studenten die een extra programma volgen.

De leerlingen voeren een onderzoek uit op basis van hun eigen interesse. In les 1 gaan ze zich verwonderen over verschillende onderwerpen. In les 2 maken ze een eigen onderzoeksvraag die aansluit bij hun nieuwsgierigheid en maken ze in les 3 een plannetje hoe dat aangepakt kan worden. In les 4 voeren de kinderen het onderzoek uit, waarna ze in les 5 antwoorden formuleren op de eigen gestelde vragen. In les 6 presenteren zij hun bevindingen aan de kinderen uit de andere klassen en hun ouders.

Het unieke aan dit project is dat de leerlingen nieuwe kennis en vaardigheden verwerven door onderzoek te doen naar iets waar hun eigen interesse naar uit gaat, in plaats van ze een thema of onderwerp voor te schotelen waarmee ze aan het werk gaan. Tevens is er stevig ingezet op de begeleiding van deze leerlingen: elk groepje van 2 à 3 leerlingen heeft een honoursstudent die helpt bij het uitvoeren van het onderzoek.

Persvoorlichting Erasmus Universiteit Rotterdam, T (010) 408 1216 E press@eur.nl