Hoogleraar Bas Jacobs over de stijgende energiekosten en een nieuwe vermogensbelasting

Bas Jacobs
Erasmus School of Economics

Ondanks de compensatieregeling van de overheid heeft het Centraal Bureau voor de Statistiek laten zien dat huishoudens ongeveer 110 euro per maand extra gaan betalen door de stijgende energieprijzen. Er gaan dan ook stemmen op dat de overheid meer moet doen om deze stijgende prijzen een halt toe te roepen. Bas Jacobs, hoogleraar overheidsfinanciën en economisch beleid aan Erasmus School of Economics, laat zijn licht op dit onderwerp schijnen bij BNR Nieuwsradio (21 februari 2022).

Stijgende energiekosten

Jacobs stelt dat het zeer onverstandig is om iedereen in de samenleving te compenseren voor de stijgende energiekosten. Omdat we massaal olie en gas importeren uit andere landen, wordt iedereen in onze samenleving negatief getroffen door de stijgende energiekosten. Een ambitie om iedereen te compenseren zal dus betekenen dat we van toekomstige generaties moeten lenen om de huidige generatie te compenseren.

Politiek klimaat

De hoogleraar stelt dat deze roep om compensatie past in het maatschappelijke en politieke klimaat waarin we nu leven, waarin het omgaan met pijn en verantwoordelijkheid niet meer geaccepteerd wordt. Omdat we steeds vaker te maken hebben met zeer kleine politieke meerderheden, is de overheid meer bereid geworden om de portemonnee te trekken om te voorkomen dat de fragiele politieke meerderheid uiteenvalt. Hoewel de rente momenteel zeer laag is, is dit geen excuus om geld inefficiënt uit te geven. De hoogleraar verwijst naar de klimaathervormingen van de regering, hij stelt dat de vervuilers momenteel niet betalen voor hun vervuiling, maar dat ze worden betaald met 35 miljard euro. De hoogleraar vraagt zich af of dit het meest efficiënte beleid is met de laagste kosten voor de samenleving.

Nieuwe vermogensbelasting?

De linkse oppositie heeft plannen vrijgegeven waarin zij pleit voor een nieuwe vermogensbelasting. Jacobs legt uit dat verschillende aspecten van deze vermogensbelasting hem dwars zitten. Hij - en met hem vele andere economen en belastingdeskundigen - pleit ervoor om kapitaal niet te belasten, maar in plaats daarvan de winsten uit kapitaal te belasten. Dit zal leiden tot minder economische schade, en een eerlijker beleid.

Bas Jacobs, hoogleraar overheidsfinanciën en economisch beleid

Het volledige item van BNR Nieuwsradio, 21 februari 2022, kan hier worden gevonden.