Hoogleraar Casper de Vries in het Economenpanel

BNR Nieuwsradio
Casper de Vries
Erasmus School of Economics

Casper de Vries, hoogleraar monetaire economie aan Erasmus School of Economics, was uitgenodigd om deel te nemen aan het economenpanel van BNR Nieuwsradio (1 augustus 2022). De Vries liet zijn licht schijnen over het duizelingwekkende inflatieniveau van juli, de staat van de Amerikaanse economie, en de vraag of er grenzen zijn aan het nastreven van economische groei.

Inflatie

De hoogleraar legt uit dat de inflatie van 11,6 procent een beetje genuanceerd moet worden, omdat inflatie gebaseerd is op het prijspeil van het voorgaande jaar en niet op de voorgaande maand. Dit is belangrijk om te beseffen, aangezien de inflatie na juli 2021 begon te stijgen. Wiskundig gezien zou dit betekenen dat de inflatie in de komende maanden zal gaan dalen.

Loon-prijsspiraal

De Vries verwacht geen loon-prijsspiraal in Nederland. De inflatie in de eurozone wordt vooral veroorzaakt door 'geïmporteerde' inflatie, dat wil zeggen, veroorzaakt door hogere importprijzen van materialen, dit realiseren werknemersorganisaties zich. Dit is ook te zien in de data, de laatste looneisen lagen ruim onder de 5%.

Federal Reserve en ECB

Anders dan in de eurozone is er in de Verenigde Staten sprake van inflatie die vooral wordt veroorzaakt door budgettaire expansie, zo redeneert de hoogleraar. Hij illustreert dat elke Amerikaan tijdens en na de COVID-pandemie gemiddeld bijna 3.000 USD van de overheid heeft ontvangen. Dit is ook de reden waarom de Federal Reserve de rente op de dollar vastberaden verhoogt. De Europese Centrale Bank kan de rente niet zo stevig verhogen, omdat onze inflatie buiten onze eigen economie wordt veroorzaakt. Daarom zal een verhoging van de rente in de eurozone niet leiden tot een merkbare vermindering van de inflatie.

Moeten we blijven streven naar economische groei?

De Vries verwacht niet dat de economische groei zal stoppen. Elke generatie mens streefde ernaar zijn welzijn te vergroten ten opzichte van de vorige generatie. Wel verwacht hij dat er een andere manier van economische groei zal ontstaan dan de huidige manier waarop we economische groei nastreven; door ons meer bewust te worden van de planetaire grenzen. Zodra vervuilende goederen en niet-vervuilende goederen respectievelijk duurder en goedkoper worden, zullen nieuwe prikkels plaats maken voor economische groei.

Voor het volledige item van BNR Nieuwsradio, 1 augustus 2022, klik hier.