Hoogleraar economie van de onzekerheid Aurélien Baillon kan gedachten lezen

Mark Uyl

"Met je mening over anderen geef je jezelf bloot." Hoogleraar economie van de onzekerheid Aurélien Baillon kan je gedachten lezen. Nou, dat is niet helemaal waar – maar hij komt aardig in de buurt. Baillon combineert economie met psychologie en hanteert daarbij een methode die hij ‘economisch waarheidsserum’ noemt.

Waarom hebben we zo’n waarheidsserum nodig? Baillon zegt: "Meestal beoordelen we de antwoorden die mensen geven met behulp van scores of cijfers en geven we feedback. En we belonen ze wanneer ze het juiste antwoord geven. Maar als we vragen stellen over situaties waarbij het juiste antwoord niet bekend is, kunnen we dat niet controleren. Hoe kennen we dan een score toe? We hebben het hier over subjectieve vragen waar alleen jij het juiste antwoord op weet, bijvoorbeeld of je ooit weleens hebt gespiekt tijdens een examen."

Dit is een interview uit ea. magazine. Klik hier voor het volledige verhaal of bekijk Baillon's TedTalk.

Aurelien Baillon

Tell the Truth | Aurelien Baillon | TEDxErasmusUniversity