Hoogleraar Peter Kavelaars reageert op nieuw voorstel vermogensrendementsheffing

Peter Kavelaars, Professor of Fiscal Economics at Erasmus School of Economics
Erasmus School of Economics

Demissionair staatssecretaris van Belastingen Marnix van Rij komt met een voorstel voor een alternatief voor de huidige box 3-heffing in de Nederlandse inkomstenbelasting. Dit alternatief stelt een belasting voor op sparen en beleggen gebaseerd op werkelijk rendement in plaats van op fictief rendement. Peter Kavelaars, hoogleraar fiscale economie aan Erasmus School of Economics, reageert op het voorstel in een interview met het Financieele Dagblad (15 september).

De voorgestelde vermogenswinstbelasting zal inkomen uit vermogen direct belasten. Waardestijgingen op onroerend goed en moeilijk verhandelbare aandelen zullen pas worden belast als deze waardestijgingen bij verkoop worden gerealiseerd.

Goede eerste stap

De vermogenswinstbelasting voor onroerend goed en moeilijk verhandelbare aandelen is volgens de hoogleraar een goede eerste stap. Hij hoopt dan ook dat het volgende kabinet deze vermogenswinstbelasting gaat gebruiken voor al het vermogen in box 3. Daarmee zou het volgende kabinet afwijken van het voorstel van Van Rij. Van Rij's voorstel hanteert een aanwasbelasting op vermogen als standaard en vermogenswinstbelasting als vrijstelling.

Economische verstoring

De voorgestelde nieuwe belasting zal niet alleen de directe inkomsten uit vermogen belasten, maar ook de opbouw van vermogen. Dit laatste zal vooral relevant zijn voor beursgenoteerde aandelen. De redenering is dat de waarde van op de beurs verhandelde aandelen gemakkelijk te bepalen is en aandeelhouders de opgelegde belasting gemakkelijk kunnen betalen door een deel van hun effectenportefeuille te verkopen. Belastingbetalers zullen verliezen in het ene jaar kunnen verrekenen met winsten in een ander jaar.

Kavelaars noemt dit 'het toppunt van economische verstoring', terwijl belastingen de economie zo min mogelijk zouden moeten verstoren. De hoogleraar legt uit dat beleggers aandelen moeten verkopen op basis van economische motieven en niet om er belasting over te betalen. Een veelgehoord argument van banken en andere financiële instellingen dat ze niet in staat zijn om de langetermijngegevens over veranderingen in de waarde van aandelen te leveren, is volgens de hoogleraar niet geloofwaardig. Hij merkt op dat dit in andere landen al mogelijk is.

Voor het hele item van het Financieele Dagblad, 15 september 2023, klik hier.