Inaugurale rede van Anne Gielen op vrijdag 3 juni

Inaugurale rede
Anne Gielen, Associate Professor at Erasmus School of Economics
Erasmus School of Economics

Op vrijdag 3 juni 2022 aanvaardt Anne Gielen haar aanstelling als hoogleraar arbeidseconomie en beleid, met het uitspreken van haar inaugurele rede getiteld: 'Mind the gap - Economic Policy and Inequality'.

In haar rede zal Gielen reflecteren op recente nieuwe benaderingen en inzichten op het gebied van beleidsevaluatie, en de gevolgen daarvan voor de rol van beleid bij het vergroten van kansengelijkheid. Mogelijkheden om economisch succesvol te zijn in het leven zijn niet gelijk verdeeld over individuen. Sommige individuen ervaren meer tegenslag en de nadelige gevolgen daarvan dan anderen. Wanneer de impact van dergelijke tegenslag moeilijk te overwinnen en langdurig is, ontstaat een sociaaleconomisch achtergestelde groep van individuen.

De rol van beleid bij het vergroten van kansengelijkheid

Overheden hebben verschillende sociale beleidsmaatregelen die erop gericht zijn kansengelijkheid te vergroten en daarmee de economische uitkomsten voor kwetsbare groepen in de samenleving te verbeteren. Maar moeten we bij het nadenken over manieren om dit te bereiken niet een veel breder perspectief hanteren? Heeft beleid mogelijk niet een veel bredere impact dan nu wordt aangenomen? En wat als de effecten van dit beleid een veel langer geheugen hebben als gevolg van een “spillover effect” op toekomstige generaties? Wat betekent dit voor kansengelijkheid?

Over Anne Gielen

Het onderzoek van Anne Gielen wordt gekenmerkt door een unieke combinatie van het aanpakken van de grote levensvragen, die zeer politiek relevant en empirisch overtuigend zijn.Haar werk is gepubliceerd in verschillende gerenommeerde tijdschriften (bijv. The American Economic Journal – Economic Policy, The American Economic Journal – Applied Economics, Journal of Human Resources en Journal of Health Economics).

In 2013 ontving Gielen een Marie-Curie Intra-European Fellowship, en in 2017 kreeg zij een NWO Vidi-subsidie voor haar werk over de intergenerationele overdraagbaarheid van uitkeringsgerechtigheid. Veel huishoudens zijn afhankelijk van uitkeringen om in hun dagelijkse levensbehoeften te kunnen voorzien. Uitkeringsafhankelijkheid lijkt in veel gevallen van generatie op generatie over te gaan en kan hierdoor niet alleen een uitdaging voor de huidige generatie vormen, maar ook van invloed zijn op de uitkeringsafhankelijkheid van toekomstige generaties, met desastreuze gevolgen op het gebied van sociale ongelijkheid. Er is echter weinig bekend over de mate waarin opgroeien in een gezin dat afhankelijk is van uitkeringen er de oorzaak van is dat iemand zelf later ook afhankelijk van een uitkering wordt. De resultaten van Gielen’s onderzoek kunnen worden gebruikt om beter beleid op het gebied van uitkering te ontwikkelen, door aan te geven of, wanneer en op welke manier overheidsbeleid gericht moet worden op kinderen van gezinnen die een uitkering ontvangen.

Universitair Hoofddocent

De plechtigheid vangt aan om 16.00 uur in de Aula van de universiteit (Erasmus building), Burgemeester Oudlaan 50 te Rotterdam. De oratie is ook via livestream te volgen.

Voor meer informatie kunt u contact opnemen met Ronald de Groot, Media & Public Relations Officer van Erasmus School of Economics: rdegroot@ese.eur.nl, mobiel: +31 6 53641 846.