Inkoopprogramma’s en hun gevolgen op de beurs

Het Financieele Dagblad
Patrick Verwijmeren, Pofessor of Corporate Fince at Erasmus School of Economics
Erasmus School of Economics

Patrick Verwijmeren, hoogleraar corporate finance aan Erasmus School of Economics, gaat in een artikel van Het Financieele Dagblad in op de effecten van het uitkeren van dividend en de effecten van inkoopprogramma’s. In 2021 is er namelijk voor een recordbedrag aan aandelen ingekocht, en deze overschreed voor het eerst het totaal van uitgekeerde dividenden.

Vrijwel alle AEX-fondsen hebben een meerjarenprogramma lopen, aldus de hoogleraar. Dit houdt in dat ze aankondigen om meerdere jaren lang een bepaald aantal aandelen te kopen. Echter houdt slechts 60% van de bedrijven zich aan een dergelijke aankondiging, aldus Verwijmeren. Op de beurs worden deze acties echter zelden afgestraft. Een ander effect zien we bij dividend: ‘als je het dividend een keertje overslaat of eenmalig aanpast, krijg je op de beurs een fikse afstraffing’, aldus de hoogleraar.

Toch zit er een keerzijde aan deze inkoopprogramma's, aangezien het de toename van arbeidsproductiviteit zou afremmen. De voornaamste reden hiervoor is dat bedrijven zich vooral richten op efficiencyverbeteringen omdat daar minder onzekerheid aan verbonden zit, terwijl ze zich beter zouden kunnen richten op innovatie.

U kunt het volledige artikel van Het Financieele Dagblad, 1 december 2022, hierboven downloaden.