Innovatief ventilatiesysteem voor natuurlijke frisse lucht

Paul de Ruiter architects

In juli jl. besteedde vaktijdschrift Cobouw uitgebreid aandacht aan het innovatieve ventilatiesysteem van het nieuwe multifunctionele onderwijsgebouw op Campus Woudestein. Het systeem draait op zonnewarmte en wind waardoor er minder elektriciteit verbruikt wordt dan met conventionele ventilatiesystemen, die veel energie verbruiken. Bovendien neemt het revolutionaire systeem minder ruimte in beslag omdat er geen grote luchtbehandelingskasten op het dak of in de kelder nodig zijn voor een gezond en comfortabel binnenklimaat. Zo blijft er meer ruimte over om het dak optimaal te benutten voor het plaatsen van zonnepanelen.

Koelen zonder airco

Klinkt allemaal eenvoudig, maar de uitwerking van het innovatieve systeem kostte de nodige hoofdbrekens en laboratoriumtests. Hoofdaannemer BAM Bouw en Techniek, Paul de Ruiter Architects en Halmos adviseurs werden daartoe geprikkeld in een aanbesteding waarin Erasmus Universiteit Rotterdam de lat bijzonder hoog legde. De onderwijsinstelling vroeg de markt om een gebouw dat niet alleen circulair, maar ook energieneutraal is. De partijen kwamen daarom uit bij het Earth, Wind & Fire (EWF)-concept, dat Benjamin Bronsema in 2013 lanceerde in zijn promotieonderzoek aan de TU Delft. Dit voorziet in een ventilatiesysteem zonder airco waarin vallend water, zon en wind voor verse lucht zorgen.