“Integratie en internationale samenwerking is noodzakelijk en er zijn manieren om duurzame handelsverdragen te sluiten die werken voor iedereen”

Aleksandra Arcuri

Op 10 februari jl. verscheen prof. dr. Alessandra Arcuri, samen met dr. Laurens Ankersmit van de Universiteit van Amsterdam, in het NRC met een opiniestuk over het CETA-verdrag. De auteurs schrijven dat klimaatkeuzes in gevaar komen als multinationals staten voor een investeringstribunaal kunnen slepen.

Het CETA-verdrag, waarover de Kamer woensdag debatteert, was het pronkstuk van de Europese Commissie van Jean-Claude Juncker. Het Investment Court System (ICS) daarin is door de Commissie omgedoopt tot ‘gouden standaard’ voor de hervorming van het controversiële systeem van investeringsarbitrage. Die kwalificatie is, volgens Arcuri en Ankersmit, misplaatst. “Het ICS, dat bedrijven de mogelijkheid geeft staten voor een speciaal arbitragetribunaal te dagen, ondermijnt de rechtsstaat, vergroot de kloof tussen burger en politiek, en bemoeilijkt een eerlijke en succesvolle energietransitie.”

“Het is een misvatting om te denken dat een stem tegen CETA hetzelfde is als Trumpiaans handelsbeleid. Wij onderschrijven dat integratie en internationale samenwerking noodzakelijk is en dat er manieren zijn om duurzame handelsverdragen te sluiten die werken voor iedereen.”

Klik hier om het gehele artikel te lezen.

Over prof. dr. Alessandra Arcuri
Prof. Alessandra Arcuri promoveerde in 2005 aan Erasmus School of Law op Governing the risks of ultra-hazardous activities: challenges for contemporary legal systems. Sinds 1999 is zij werkzaam bij Erasmus School of Law, eerst als UD en later UHD. Daarnaast was zij gedurende langere tijd verbonden aan het Rotterdam Institute of Law and Economics (RILE). Prof. Arcuri is academic member van het Erasmus Initiative Inclusive Prosperity.