Intensievere samenwerking tussen Excelsior en Erasmus Universiteit

Intensievere samenwerking tussen Excelsior en Erasmus

Excelsior Rotterdam, de Erasmus Universiteit Rotterdam en Erasmus Sport gaan de komende jaren nog intensiever samenwerken. De eredivisieclub en de universiteit, van oudsher buren, gaan de lopende samenwerkingen uitbouwen op het gebied van wederzijdse promotie en het uitwisselen en ontwikkelen van faciliteiten en kennis.

In 2013 tekenden de Erasmus Universiteit, Excelsior Rotterdam en Erasmus Sport een samenwerkingsovereenkomst. Er wordt onder meer in Stadion Woudestein een toernooi om de Studentencup gespeeld en er zijn acties voor studenten om ze te stimuleren om thuiswedstrijden van Excelsior te bezoeken.

Wederzijdse promotie
De samenwerking wordt nu verder geïntensiveerd. De nadere overeenkomst die nu is getekend bevat drie pijlers. De eerste is meer wederzijdse promotie, vooral richting studenten. Zo zal er een ‘Erasmus Universiteit studentenvak’ worden ingericht op de Erasmus-tribune van Stadion Woudestein. Een studentencommissie gaat de sfeer en invulling van deze tribune bepalen en bewaken. Leden van Erasmus Sport kunnen straks voor een speciale prijs een seizoenkaart of tickets kopen.

De communicatie richting studenten is tweetalig, gericht op het groeiende aantal internationale studenten van de Erasmus Universiteit. Velen daarvan bezoeken nu al regelmatig de thuiswedstrijden. Ook zullen spelers en staf van Excelsior worden ingezet voor promotionele activiteiten voor de Erasmus Universiteit en Erasmus Sport.

Kennis
Daarnaast gaan Excelsior en de Erasmus Universiteit ook op het gebied van kennis intensiever met elkaar samenwerken. Studenten kunnen stage lopen op de verschillende afdelingen van de club en de maatschappelijke stichting Excelsior4All, of daar hun afstudeertraject volgen. Excelsior zal bovendien gebruik gaan maken van kennis bij EUR-studenten om praktische vraagstukken op te lossen.

Sinds het begin van dit seizoen loopt er tevens een pilot met een ‘studentenscout’. Dave Coelers (masterstudent ondernemingsrecht) is sinds 1 augustus 2016 actief als studentenscout voor Excelsior. Hij volgt online wedstrijden uit de Deense en Zweedse eerste divisie, waarbij hij op zoek is naar talentvolle spelers die in de toekomst interessant kunnen zijn voor Excelsior. De Erasmus Universiteit zal het concept studentenscout monitoren en bij succes wordt het wellicht uitgebreid.

Faciliteiten
De derde pijler van de nieuwe overeenkomst is het uitwisselen en ontwikkelen van faciliteiten. Excelsior en de Erasmus Universiteit gaan onderzoeken of de grond achter de Rob Albers-tribune gebruikt kan worden om stadion en campus aan elkaar te verbinden.

Tijdens de Eurekaweek worden al sinds een aantal jaren sportactiviteiten georganiseerd op het terrein en in het stadion van Excelsior. Daarnaast gebruikt de club bij thuiswedstrijden al langer de parkeergarage op de campus voor supporters van de bezoekende clubs. Ook maken selectiespelers regelmatig gebruik van de fitnessfaciliteiten bij Erasmus Sport.

“Deze samenwerking is het logische gevolg van de ligging van de Erasmus Universiteit en Excelsior Rotterdam”, stelt directeur Jon de Ruijter van Erasmus Sport. “We liggen op steenworp afstand van elkaar en zijn letterlijk elkaars buren. Daarbij hebben wij elkaar genoeg te bieden en kunnen we veel voor elkaar betekenen. We werken al langer samen en ik ben blij dat we deze samenwerking de komende jaren verder gaan uitbreiden.”

“Als Excelsior zoeken wij al enkele jaren nadrukkelijk contact met de duizenden studenten die dagelijks langs ons stadion lopen of fietsen’’, vult commercieel directeur Wouter Gudde van Excelsior Rotterdam aan.

Check ook de video

Jon de Ruijter, Erasmus Sport, 010 408 1875