Interview met Bas Jacobs in het blad ‘Pensioen Bestuur & Management’

Interview met Bas Jacobs in het blad ‘Pensioen Bestuur &

In de maart-editie van het kwartaalblad Pensioen Bestuur & Management staat een dubbelinterview met Bas Jacobs en Willem Noordman, pensioenexpert bij FNV Bondgenoten. Hoogleraar overheidsfinanciën en economisch beleid aan Erasmus School of Economics, Bas Jacobs, publiceerde in het economenblad ESB een artikel: 'macro-economische uitweg uit de crisis'. Willem Noordman gaat in dit artikel met Jacobs in debat over de rol van ons pensioenstelsel daarin.

Jacobs verkondigt dat hij het een goed idee vindt dat pensioengeld wordt aangewend voor hypotheekaflossing, een idee dat het kabinet op dit moment aan het onderzoeken is. “Macro-economisch heeft Nederland géén schuldprobleem. Als land hebben we een positief netto vermogen. Je kunt schulden terugschroeven door bezittingen te verminderen. Maar nu kunnen we ons pensioenbezit niet liquide maken. Door pensioenvermogen wel in te zetten voor hypotheekaflossing gebeurt er niets met het netto vermogen van huishoudens, maar die kunnen hierdoor wel weer boven water komen met hun hypotheek. Als je ook de pensioenpremies hiervoor mag gebruiken, valt ook de subsidie van jong naar oud weg in de pensioenen. Het is geen wondermiddel, maar het kan wel helpen.” Aldus Jacobs.

Klik hier voor het hele interview in het blad Pensioen Bestuur & Management, 31 maart 2014.

Pensioen Bestuur & Management (PBM) is een onafhankelijk platform voor de pensioensector. PBM heeft als doel om bij te dragen aan de verdere professionalisering van de pensioensector en het bevorderen van deskundigheid.