Interview met mr.dr. Joost Nan

Hij is zonder twijfel een van de meest bescheiden docenten van Erasmus School of Law. Als rechtenstudent in Leiden had hij niet kunnen bevroeden dat zijn grote passie bij formeel strafrecht ligt. Tijdens ons interview is mr. dr. Joost Nan openhartig over zijn groeiende waardering voor Rotterdam, zijn keuze voor de wetenschap én voor formeel recht en het belang van sociale vaardigheden naast je studie.

Activiteiten naast de studie
Van sommige docenten verwacht je dat ze ‘de perfecte student’ zijn geweest. Maar als ik Nan vraag naar zijn studietijd in Leiden, beginnen zijn ogen te twinkelen. “Ik was zeker niet de ideale student. Als ik om 9 uur een college had, dacht ik vaak genoeg ‘nou, dat is niet echt nodig’. Leiden is een verenigingenstad. Het is er gezellig en heel studentikoos. Dus ik verruilde de collegebanken soms voor een biertje, of het na-biertje, op de studentenvereniging. Natuurlijk studeerde ik ook. Laten we het erop houden dat ik een actieve student was.” Nan bedoelt dat hij naast zijn studie veel andere activiteiten had. We raken meteen in gesprek over activiteiten naast je studie. Gaan die niet ten koste van je studie zelf? Volgens Nan is het juist het tegendeel. Hij vindt het enorm belangrijk dat studenten zich ook buiten de universiteit ontwikkelen en deed dat zelf ook. Na diverse, gevarieerde commissies op zijn studentenvereniging Quintus (het Leidse zusje van Laurentius), werd hij daarvan uiteindelijk een vol jaar vicepresident.

Soft skills
Nan geeft aan: “Ik adviseer het studenten nu ook: doe veel dingen naast je studie. Kijk naar de wereld om je heen. Haal alles uit je studietijd. De ervaringen en kennis die je opdoet zijn van onschatbare waarde.” Hij legt de nadruk op sociale vaardigheden, die je op kunt doen bij een studentenvereniging of in commissies. Bij sommige beroepen zijn deze vaardigheden misschien belangrijker dan bij andere, maar ze zijn altijd toe te passen. “Een advocaat moet behalve kennis van recht ook de soft skills kunnen beheersen. Het is essentieel dat je weet hoe je een Officier van Justitie te vriend houdt, en hoe je een rechter moet overtuigen.” Deze vaardigheden moeten natuurlijk wel gecombineerd worden met goede studieresultaten. “Het is niet de bedoeling dat je een 10 voor sociale vaardigheden hebt, maar een 4 voor je studie”, zegt hij droog. Nan zelf is dan ook netjes met een 7,5 afgestudeerd.

Formeel strafrecht
Na zijn studie rechten studeert hij door om advocaat te worden. Waar zijn scriptie en proefschrift over een materieel vraagstuk gaan (in 2011 promoveert hij aan Tilburg University op het lex certa beginsel), verdiept hij zich meer en meer in de formele kant van strafrecht. Hij raakt onder indruk van het procesrecht, waar hij als advocaat steeds meer mee te maken krijgt omdat hij zich toelegt op cassatiezaken. Zonder het belang van materieel strafrecht te ontkennen, stelt hij inmiddels: “Zonder formeel strafrecht is er geen materieel strafrecht. Het is vaak het belangrijkste onderwerp in het strafrecht.” Toch trok de academie hem uiteindelijk meer. Sinds 2013 is hij universitair docent straf(proces)recht aan de Erasmus Universiteit en daarnaast nog een dag in de week (cassatie)advocaat bij Wladimiroff Advocaten in Den Haag.

Docent in Rotterdam
Hij moest even wennen aan Rotterdam, maar begint de stad steeds leuker te vinden, al woont hij nog steeds in Leiden. Ook op de universiteit voelt hij zich helemaal thuis. Hij is deel van het team rondom de master Strafrecht:  “Aan het begin van de master doen studenten een onderzoekspracticum en deze wordt door mij begeleid.” Net als andere docenten doet Nan onderzoek en schrijft hij artikelen. “Je hebt als docent ook taken rondom de inrichting van je vak en kleine bestuurlijke taken in groepen. Je doet dus eigenlijk veel meer dan alleen doceren.” Maar juist dat doceren past hem als een goede jas en Nan hoopt op een dag universitair hoofddocent te worden. Daarnaast geeft hij voor verschillende organisaties cursussen in het kader van de Permanenten Opleiding Advocatuur, bijvoorbeeld over vormfouten, bewijsrecht, de Wet wapens en munitie, hoger beroep en cassatie. Toch vindt hij ook nog tijd om als advocaat te werken, waarbij hij zich hoofdzakelijk bezighoudt met strafcassaties. “Het blijft interessant en belangrijk om te zien hoe het er in de praktijk aan toe gaat.”

Blijven ontwikkelen
Joost Nan wil zich blijven ontwikkelen. Zijn eerste ambitie is om universitair hoofddocent worden, en daarna ziet hij wel weer verder. Ook studenten adviseert hij om je te blijven ontwikkelen. Hij benadrukt nog eens: “Doe veel naast je studie, en wees actief. Langer studeren is misschien wat duurder dan vroeger, maar het levert veel op. Ik weet niet of het goed is om op je 22e klaar te zijn. Ik had mezelf nooit aangenomen op die leeftijd. Een universiteit levert een meer ontwikkelde student af als deze 24 jaar is en zich naast zijn studie ook heeft ontwikkeld op andere vlakken.