Investeren in de Defensie-Industrie?

NPO Radio 1
Image - Mary Pieterse-Bloem
Erasmus School of Economics

De oorlog in Oekraïne heeft niet alleen grote gevolgen voor onze energievoorziening, maar ook voor de hele economie. En dat betekent ook roerige tijden voor beleggers. Sommige aandelen staan onder druk, maar andere (zoals die in de defensie-industrie) stijgen fors. Is dat voor beleggers een reden om weer in defensie te beleggen, terwijl ze dat voorheen uit principe niet deden? Mary Pieterse-Bloem, hoogleraar financiële markten aan Erasmus School of Economics legt uit in NPO Radio 1 (3 mei 2022).

Elke crisis is anders

De hoogleraar stelt dat de crisis waar we nu mee te maken hebben anders is dan de crisis die we hadden tijdens de COVID-pandemie. Tijdens de vorige crisis was investeren in duurzame bedrijven zeer winstgevend, net als investeren in big tech. Beleggen in energie leidde daarentegen tot lagere rendementen. Met de huidige crisis zien we echter een omgekeerde trend waarbij beleggen in olie zeer winstgevend is.

Ethisch dilemma

Investeren in wapens is momenteel zeer winstgevend, aangezien veel lidstaten van de NAVO meer middelen investeren in hun legers vanwege de oorlog in Oekraïne. Sommige investeringsmaatschappijen, zoals de Rabobank, investeren echter principieel niet in wapentuig. Pieterse-Bloem redeneert dat dit te maken heeft met het feit dat men nooit zeker kan zijn dat wapens ook voor agressieve doeleinden zullen worden gebruikt, ook al zeggen producenten dat de wapens alleen defensieve doeleinden hebben.

Olieboycot

De Europese Unie heeft nieuwe sancties tegen Rusland afgekondigd, waaronder een olieboycot. Is een economische recessie nabij? De hoogleraar merkt op dat er momenteel veel discussie is onder beleggers over deze kwestie. Eerst was er angst voor inflatie, maar die is al verschoven naar angst voor groeivertraging en recessie. En, misschien wel de minst wenselijke verwachting, inflatie gekoppeld aan groeivertraging. Zou dit laatste bewaarheid worden, dan zijn er weinig mogelijkheden om naar uit te wijken met een aandelenportefeuille, waarschuwt ze.

Voor het hele interview, 3 mei 2022, klik hier.