Ivo Arnold bij het NOS Achtuurjournaal over plannen ECB

Een historische dag voor de Europese Centrale Bank (ECB). Op donderdag 22 januari maakt bankpresident Mario Draghi bekend of de ECB de Europese economie gaat stimuleren door het opkopen van staatsobligaties. Het opkoopprogramma, genaamd QE (Quantitative Easing), houdt in dat de ECB euro's in de eurozone pompt door staatsleningen op te kopen van banken of financiële instellingen.

In ruil voor de schuldpapieren krijgen banken geld, zodat zij op hun beurt weer meer leningen kunnen verstrekken. Dat moet de economie een boost geven en de inflatie laten stijgen naar het normale en gewenste niveau van ongeveer twee procent. Ook zal de euro goedkoper worden ten opzichte van andere valuta. Dit is goed voor de export.

Het zou voor het eerst zijn dat de centrale bank overgaat tot het systematisch en in zulke hoeveelheden opkopen van staatsleningen. Deze historische stap is echter omstreden.

Ivo Arnold, hoogleraar monetaire economie aan Erasmus School of Economics, geeft zijn mening in het NOS Achtuurjournaal, d.d. 21 januari 2015.

Klik hier om het hele fragment (vanaf 09:45 min) te bekijken bij het NOS Achtuurjournaal, d.d. 21 januari 2015.