Ivo Arnold over de plannen van eurocommissaris Barnier om Europese banken veiliger te maken

Ivo Arnold over de plannen van eurocommissaris Barnier om

Nederlandse economen zijn niet onder de indruk van het nieuwste voorstel van eurocommissaris Barnier dat de Europese banken veiliger moet maken. Zij beoordelen het plan als ‘voorzichtig’, ‘onvoldoende’ en ‘slap’. Ivo Arnold, hoogleraar monetaire economie aan de Erasmus School of Economics, geeft zijn reactie in De Volkskrant, d.d. donderdag 30 januari 2014.

Het voorstel dat de Europese Commissie woensdag presenteerde zal de risico’s in het bankwezen niet substantieel verminderen. Het laat de banken te veel ruimte om op de oude voet door te gaan. ‘Een van de redenen voor de afsplitsing van riskante bankactiviteiten is juist dat je niet op het toezicht kunt vertrouwen. Vergeleken met de oorspronkelijke aanbevelingen van de commissie-Liikanen is dit een vrij slap voorstel’, aldus Arnold.

Klik hieronder voor het artikel in De Volkskrant, d.d. donderdag 30 januari 2014.