Jesse Klaver trekt ten strijde tegen het economisme

Jesse Klaver, de nieuwe leider van GroenLinks, richt zijn pijlen op het 'economisme'. Dat staat in zijn eigen woorden voor 'het idee dat alle politieke en maatschappelijke problemen terug te brengen zijn tot een rekensom. Dat het financiële argument altijd doorslaggevend is.' In De Balie zette Klaver op dinsdag 23 juni 2015 zijn visie uiteen en ging daarna in debat met Bas Jacobs, hoogleraar overheidsfinanciën en economisch beleid aan Erasmus School of Economics, en journalist Myrthe Hilkens.

‘De enige vragen die nog worden gesteld zijn: wat betekent een nieuwe wet voor onze economische groei, voor onze staatsschuld en concurrentiepositie? Dat zijn niet de juiste vragen. En dat is de reden dat vrijwel alle partijen het economisme als referentiekader hebben overgenomen. Dat zelfs de partijen op links zijn gaan geloven in wat ik de mythes van het economisme noem.’ Aldus Klaver.

Klik hier om het volledige debat te bekijken vanaf minuut 27 op Joop.nl, 23 juni 2015.