"Kansengelijkheid gaat niet alleen over nobele intenties, maar ook over effectief handelen"

Volgens socioloog Illias El Hadioui moeten scholen hun summerschools meer baseren op wetenschappelijke inzichten en duidelijke doelen stellen. Hij sprak erover met dagblad Trouw.

Scholen hebben massaal summerschools opgetuigd, zodat leerlingen die een achterstand opliepen de afgelopen maanden deze weer kunnen inhalen. De intenties zijn goed, maar wetenschappers stellen vraagtekens bij de uitovering ervan. “Kansengelijkheid gaat niet alleen over nobele intenties, maar ook over effectief handelen," stelt El Hadioui. Hij legt uit dat de programma's zinvoller zouden zijn als ze waren gestoeld op wetenschappelijke inzichten en als er duidelijke doelen worden gesteld.

Scholen kunnen de aanpak van leerachterstanden beter in een ‘schoolse omlijsting’ plaatsen, in plaats van allerlei losse zomerprogramma’s uit de grond stampen. “Hoe goed bedoeld ook: een groot aanbod van wisselende kwaliteit kan de kansenongelijkheid juist vergroten in plaats van verkleinen, omdat lang niet alle programma‘s even effectief zijn.”

Universitair Docent
Ilias El Hadioui

Lees het volledige artikel op de website van Trouw.