Kennis delen over inclusief onderwijs

EUR-studenten overleggen tijdens een werkgroep.
Alexander Santos Lima

Vorige week organiseerde Community for Learning & Innovation aan de Erasmus Universiteit Rotterdam de Education Innovation Day. Op het evenement was een interactieve workshop over inclusief onderwijs, mede gefaciliteerd door Dr. Yumna Asaf, Ph.D., Project Lead for Inclusive Education bij IDEA Center, en Prof. Jeroen Jansz, Academisch Directeur van CLI en hoogleraar aan de Erasmus School of History, Culture and Communication (ESHCC).

Leden van leerinnovatieteams en strategische programma's van de Erasmus Universiteit Rotterdam en onderwijsconsultants namen deel aan de sessie. De workshop begon met een boeiende ijsbrekeractiviteit, gericht op positionaliteit en identiteiten. Deze oefening zette de deelnemers aan om na te denken over hun veelzijdige identiteiten en te onderzoeken hoe deze aspecten hun professionele en persoonlijke leven beïnvloeden.

Later deden de deelnemers een oefening die aanzette tot nadenken over het concept 'wereldburgerschap', een van de kernwaarden van de EUR. Deze activiteit moedigde de deelnemers aan om na te denken over hun persoonlijke interpretaties van deze waarde. De sessie werd afgesloten met de Inclusive Education Dilemma Game van IDEA Center, dat een interactief platform bood waar deelnemers, in de rol van opvoeders, hun standpunten deelden over de uitdagingen van het implementeren van inclusieve praktijken in klaslokalen. Over het algemeen bracht de sessie gesprekken op gang over identiteit, waarden en verschillende standpunten, wat de deelnemers motiveerde om het onderwerp inclusief onderwijs verder te onderzoeken en te begrijpen.

Vandaag introduceert Yumna ons kennisplatform over inclusief onderwijs aan de leden van de leerinnovatieteams van alle faculteiten aan de Erasmus Universiteit Rotterdam. Samen met CLI werken deze teams aan een docenten inwerkprogramma genaamd DEVELOP. Ons Kennisplatform is een rijke opslagplaats van informatie en inspiratie voor docenten. Het biedt praktische hulpmiddelen en bronnen over een breed scala aan onderwerpen met betrekking tot inclusief onderwijs. Hieronder vallen strategieën om curricula inclusiever te maken, respectvolle en empathische communicatie te bevorderen, het gevoel erbij te horen te versterken door het opbouwen van een gemeenschap en kritische zelfreflectie te stimuleren met tools die gericht zijn op positionaliteit.