KidsRights Index 2021: Verwoestende impact van wereldwijde pandemie op kinderen wereldwijd

Logo of Kidsrights

De negatieve gevolgen van de wereldwijde pandemie voor kinderen over de hele wereld zijn veel erger dan eerst werd gevreesd. Tijdens de COVID-19-pandemie werden 1,5 miljard jongeren uitgesloten van onderwijs. Het is een van de uitkomsten van de KidsRights Index 2021, die donderdag 3 juni is uitgebracht.

Speciale aandacht voor de impact van de pandemie

De negende opeenvolgende editie van de KidsRights Index, die is ontwikkeld in samenwerking met Erasmus School of Economics en het International Institute of Social Studies, besteedt speciale aandacht aan de werkelijke impact van de pandemie op kinderen wereldwijd. De Index belicht vier belangrijke effecten van de pandemie met betrekking tot kinderen: geweld tegen kinderen; niet-COVID-19 vaccinaties voor kinderen; onderwijs en de daarmee verband houdende kwestie van schoolmaaltijden; en geestelijke gezondheid en welzijn. Oprichter en voorzitter van de internationale kinderrechtenorganisatie KidsRights Marc Dullaert, en voormalig voorzitter van het Europese netwerk van kinderombudsmannen, zegt: 'We moesten de verwoestende impact op kinderen belichten en helaas overtroffen we onze voorspellingen aan het begin van vorig jaar.'

Stijging armoede leidt tot toename kinderarbeid

Volgens de KidsRights Index kregen 168 miljoen kinderen geen onderwijs vanwege het feit dat scholen bijna een heel jaar gesloten waren en nog eens 142 miljoen kinderen in materiële armoede vervielen. Elke stijging van de armoede met één procentpunt leidt tot ten minste 0,7 procentpunt meer kinderarbeid. Door verstoring van de gezondheidszorg, met name in de derde wereld waar routinematige vaccinatieprogramma's voor ziekten zoals malaria, longontsteking en diarree werden getroffen, lopen 80 miljoen kinderen onder de leeftijd van één, in ten minste 68 landen mogelijk levensreddende vaccins mis. ‘Dit zal op lange termijn ernstige gevolgen hebben voor de gezondheid van toekomstige generaties’, zegt Dullaert. 'De volledige omvang van deze impact moet zich nog manifesteren, we zijn er nog niet en regeringen zullen tot ver in de toekomst maatregelen en beleid nodig hebben om deze post-coronacrisis het hoofd te bieden.'

Over de KidsRights-index

De jaarlijkse KidsRights Index is de eerste en enige wereldwijde ranglijst van 182 landen wereldwijd die jaarlijks meet hoe kinderrechten worden gerespecteerd en in hoeverre landen zich inzetten voor het verbeteren van de rechten van kinderen. De Index is gebaseerd op het bijna universeel geratificeerde Verdrag van de Verenigde Naties inzake de rechten van het kind (CRC) en geeft een algemeen overzicht van de prestaties van landen op het gebied van kinderrechten. Het schept ook een basis voor het doen van concrete, empirisch onderbouwde aanbevelingen over hoe overheden verschillende aspecten van kinderrechten kunnen verbeteren. De Index-domeinen zijn 1) Recht op leven, 2) Recht op gezondheid, 3) Recht op onderwijs, 4) Recht op bescherming en 5) creëren van gunstige klimaat om kinderrechten te garanderen.

De meest opvallende internationale resultaten uit de KidsRights Index 2021 op een rij:

Rijke landen trekken portemonnee niet open

Geïndustrialiseerde landen maken naar verhouding te weinig budget vrij voor het realiseren van kinderrechten, ze scoren het laagste op ‘Best beschikbare budgetten’.

Afrika scoort het hoogste als het gaat om de indicator ‘belang van het kind’

Het Afrikaanse continent scoorde het hoogste onder alle continenten door het belang van het kind in al haar overwegingen voorop te stellen.

60% van de landen behalen laagste scoren op discriminatie

Er is sprake van hoge mate van discriminatie binnen verschillende landen. Geen één land heeft de hoogst haalbare score voor niet-discriminatie indicator behaald, en meer dan 60% van de landen hebben de laagste score behaald.

Bekijk de gehele lijst van de KidsRights Index 2021 op https://kidsrights.org/research/kidsrights-index/.

Neem voor meer informatie contact op met Ronald de Groot, Media en Public Relations Officer van Erasmus School of Economics: rdegroot@ese.eur.nl of +31 6 53 641 846.