Koken op de campus met topsporters: "Voeding is net zo belangrijk als trainen”

Erasmus Food Lab organiseerde een kookcursus voor onze topsporters
Erasmus Food Lab - kookcursus topsporters
Nur Al Jawahiri Excelsior Vrouwen

Op onze universiteit studeren tegen de 100 topsporters. Een van de belangrijkste aspecten van topsport is voeding. Wat eet je als topsporter? Hoeveel? En wanneer? In het Erasmus Food Lab werd een kookworkshop georganiseerd voor een aantal van onze topsporters. “Er wordt altijd gedacht dat topsport bestaat uit trainen. Maar herstellen is net zo belangrijk en daar is voeding een heel belangrijk onderdeel van”, vertelt Irene van der Reijken, atlete en zesdejaars geneeskundestudent.

Pannenkoek van banaan en havermout

Het combineren van sporten op hoog niveau en studeren op topniveau is een uitdaging. Daarom krijgen de topsporters ondersteuning vanuit de universiteit, Erasmus Sport en Rotterdam Topsport. Nur Al Jawahiri is er blij mee. Ze is voetballer bij Excelsior Rotterdam Vrouwen en eerstejaars geneeskundestudent. “Ik kan zelf met mijn docent iets regelen wanneer er een verplichte les is waar ik niet bij kan zijn. Tot nu toe kan ik het aardig combineren.”

De voetbalster is bewust en onbewust veel met voeding bezig: “Ik train elke dag, dus ik moet genoeg eten. Ook voor mijn herstel. Bij de club hebben we een sponsor die eiwitshakes en sportbars regelt voor ons. Daar wordt er ook aan gedacht.” Haar tip voor een gezond en lekker ontbijt: bananenpannenkoeken. “Dat is banaan, havermout, melk en eieren. Lekker en nog gezond ook. Ik hou van zoet in de ochtend. Je hoeft niks zoets toe te voegen omdat de bananen al zoet zijn. Het is wel handig om iets oudere bananen te gebruiken. Met Excelsior brengen we ook een kookboek uit. Daar komt dit recept ook in.”

Studenten koken in Food Lab
Nur Al Jawahiri, voetballer Excelsior Vrouwen

“Puzzelen wat voor jou het beste werkt”

Selma Konijn is bezig met haar eerste jaar aan onze universiteit: de pre-master Pedagogische Wetenschappen in de richting van Orthopedagogiek. Daarnaast behoort ze tot de Nederlandse top van het kanosprinten. “Je moet zo hard mogelijk naar de finish peddelen. Ik doe mee aan wedstrijden over de hele wereld. Mijn doel is om de olympische spelen te halen.”

Kanosprinten is echt een krachtsport. Ook daar is voeding belangrijk voor het herstel. “Ik wist al veel over voeding. Vandaag werd nog eens benadrukt dat eiwitten voor het slapen belangrijk zijn. Je rusthartslag is dan wel hoger tijdens het eerste deel van je slaap omdat je de voedingstoffen nog aan het verteren bent. Als je dat echt merkt, kan je ook twee uur voordat je gaat slapen de eiwitten eten. Het is voor iedereen puzzelen wat het beste werkt. Dat verschilt echt per persoon.”

Tijdens de kookcursus leerde Selma ook trucs voor in de keuken: groenten in de blender en daar bouillon van maken voor de risotto. “Dat heb ik nooit eerder gedaan, maar een goede manier om veel groente te eten. Dat ga ik thuis ook doen. De risotto kookten we in de saus en die kreeg er ook echt een andere smaak door.”

Topsporter Selma Konijn
Selma Konijn, kanosprinter

“Eigenlijk eet ik alles waar ik zin in heb”

De eerste Nederlandse vrouw op de Olympische Spelen op het onderdeel steeplechase is Irene van der Reijken. Steeplechase is een hindernisloop op de atletiekbaan met balken en waterbakken. Voor de zesdejaars geneeskundestudent is het vooral belangrijk om op gewicht te blijven. “Duursporters worden snel te licht. Veel mensen denken dat lichte mensen snel zijn, maar het zorgt juist voor blessuregevoeligheid. En dat je geen energie meer hebt voor trainen en wedstrijden. Genoeg eten is belangrijk.”

Heel bewust let Irene niet op haar voeding. “Ik eet eigenlijk alles waar ik zin ik heb. Ik tel geen calorieën en ik eet ook gewoon koekjes. Maar in de regel eet ik gezond. Negen van de tien keer is dat vegetarisch. Ik probeer veel groenten te eten.”

Irene van der Reijken, atlete
Atlete Irene van der Reijken in het midden

Beker chocomelk hoort er ook bij

De voedingsdeskundige had ook nog tips voor de topsporters. “Ik heb geleerd dat je moet drinken tijdens de training. Ik wist het ergens wel, maar toch hield ik er nooit rekening mee. Dat ga ik nu wel doen. Je verliest snel te veel vocht. Niet goed voor je herstel, maar ook niet voor hoe je je de rest van de dag voelt. Tijdens een baantraining kan ik prima na de warming-up even iets drinken.”

De gouden tip voor na het sporten is volgens de olympische atlete een beker chocomelk. “Daar knap je echt van op na keihard trainen. Goed om de suikers binnen te krijgen en nog lekker ook.”

Atlete Irene van der Reijken is naar de Olympische Spelen geweest. Volg haar sportavontuur: www.instagram.com/irene.van.der.reijken/

Studeren en topsport. Hoe gaat dat samen?