“De universiteit denkt mee met topsporters”

Portret Madelein Meppelink

Beachvolleybalster Madelein Meppelink (31) nam afgelopen zomer voor de derde keer deel aan de Olympische Spelen. Ze volgt de Master in Management aan de Rotterdam School of Management (RSM). Hoe is het om topsporter te zijn en tegelijk een studie te volgen? “Het is prettig dat er begeleiding is vanuit de universiteit.”

Hoe kijk je terug op de Olympische Spelen in Tokyo?

“Met mixed feelings. Ik ging voor meer. Met het resultaat ben ik niet blij of tevreden. Maar ik ben wel trots dat we daar stonden. Topsport is keihard. En van de 24 teams hadden er wel een stuk of 20 een kans op een medaille. Het lag dicht bij elkaar allemaal. We wisten dus dat er 17 teams teleurgesteld zouden zijn.”

Je bent begeleid vanuit het EUR topsportprogramma. Hoe heb je dat ervaren?

“Prettig. Ze denken mee en staan voor je klaar. ‘Wat kunnen we voor je veranderen?’ is vaak de insteek. Topsportcoördinator Rebekka de Kogel-Kadijk was zelf ook beachvolleybalster, ze weet dus hoe het is. Natuurlijk moet je nog vaak dingen regelen. Ik heb meestal eerst even contact met mijn studiecoördinator en dan met Rebekka. Maar het scheelt dat zij meedenkt. En het is toch altijd een stuk minder geregel dan wat ik voor een toernooi gewend ben!”

“De afwisseling tussen trainen en studeren vind ik heel fijn. Zo kan ik het beste uit mezelf halen."

Is het eigenlijk mogelijk, de combinatie topsport en studeren?

“Een voltijd master naast mijn topsportcarrière, dat lijkt me echt onmogelijk. Ik ben daarom blij dat ik mijn Master in deeltijd kan doen. Verder is het persoonsafhankelijk. Ik hou van nieuwe dingen leren. Ik beachvolleybal nu 12 jaar, daar is het nieuwe wel af. Het nieuwe haal ik uit mijn studie. Ik heb veel langer over mijn bachelor gedaan. Daarna ben ik heel bewust even gestopt met studeren. Maar zeker in de winterperiode, als we veel trainen, kan het eentonig worden. Op een gegeven moment heb je Netflix wel uitgespeeld!”

“De afwisseling tussen trainen en studeren vind ik heel fijn. Zo kan ik het beste uit mezelf halen. Als sporters pushen we onszelf continu om beter te worden. Als je lekker in je vel zit, zorgt dat ervoor dat je met positieve energie op de training staat. Dus ja, studeren helpt me ook in mijn sport.”

Wat raad je jonge topsporters die willen studeren aan?

“Als sporter leer je onder stress presteren. Je weet van jezelf wat bij je karakter past en waar je energie uit haalt. Vraag jezelf af: ben ik een persoon die hier energie uit gaat halen? Als je bij voorbaat al stress krijgt van de combinatie, doe het dan niet!"

CV

Madelein Meppelink (1989)

Goud op het EK onder de 18
2008 start bachelor