Komst van Stellantis goed nieuws voor de fiscus

RTL Nieuws
Erasmus School of Economics

Stellantis, het resultaat van de fusie tussen de autofabrikanten Fiat-Chrysler en Peugeot, wordt de op drie na grootste autofrabrikant ter wereld. De grote multinational gaat niet voor meer werkgelegenheid zorgen, maar is wel een leuke komst voor de fiscus. Het bedrijf wil namelijk Nederland als hoofdzetel, zowel juridisch als fiscaal. Maar of dit ook echt gaat gebeuren is nog niet zeker, legt Peter Kavelaars, hoogleraar fiscale economie aan Erasmus School of Economics, in een artikel van RTL Nieuws uit.

Een leeg hulsel

Fiat heeft al jarenlang haar hoofdkantoor in Nederland. Toch leverde dit Nederland heel weinig op. Het bedrijf is namelijk belastingplichtig in het Verenigd Koninkrijk, waar het ook een zakelijk hoofdkantoor heeft. Dit was zo afgesproken met de Nederlandse belastingdienst. Kavelaars verbaast zich hierover. ‘Alleen als je echt hier gevestigd bent, kun je gebruik maken van Nederlandse verdragen. Een leeg hulsel is dan niet genoeg.’

Een brievenbus is niet voldoende

Als de fusie doorgaat, dan gaat dit veranderen volgens de prospectus van het nieuwe bedrijf. Stellantis wil Nederland zowel juridisch als fiscaal als hoofdzetel, maar of dit ook echt gaat gebeuren is nog niet zeker. Dit is namelijk afhankelijk van waar het ‘effective management’ zit, en dit hangt af van waar de besluiten daadwerkelijk worden genomen. ‘Een brievenbus hier is niet voldoende’, zegt Kavelaars. ‘Ze moeten hier echt substance creëren. Daar hoort op z’n minst een kantoor bij, al hoeft dat niet groot te zijn. Maar er moeten echt mensen fysiek aanwezig zijn, en niet slechts iemand om de boel te bewaken.’ Er moeten dus echt bestuurders hier wonen en er moet ook echt iets gebeuren, vertelt Kavelaars.  

Weinig economische waarde

Een andere reden waarom Nederland zo aantrekkelijk is voor het bedrijf heeft te maken met het Nederlandse ondernemingsrecht. ‘Dat is in Nederland ook heel aantrekkelijk ten opzichte van andere landen. Als ze met fusies, overnames of reorganisaties zitten: dat kan hier makkelijker dan in andere landen’, legt Kavelaars uit. Economisch maakt de komst van het bedrijf echter weinig uit. ‘Ze zullen hier immers geen fabriek openen, en mensen op kantoor daar heb je economisch gezien vrij weinig aan. De werkgelegenheid zit in het maken van de auto’s, maar dat gaat helaas niet naar Nederland komen.’

Professor
Meer informatie

Het volledige artiekl van RTL Nieuws van 7 january 2020, kunt u hier vinden.