Koning ontmoet internationale studenten en alumni op Erasmus Universiteit

Koning ontmoet internationale studenten en alumni op Erasmus

Koning Willem-Alexander bezoekt op woensdag 23 november 2016 de vijfde editie van nl4talents. EP-Nuffic organiseert dit evenement op de Erasmus Universiteit Rotterdam voor honderden talentvolle internationale studenten die na hun studie verbonden willen blijven met Nederland.

Tijdens zijn bezoek aan Campus Woudestein zal de koning aanwezig zijn bij ‘Holland Alumni live on stage’ in de aula waarin alumni laten zien hoe zij verbonden zijn gebleven met Nederland. Nadat de aanwezige studenten benoemd worden tot ‘Talent class 2016/17’, zal de koning kennismaken met internationale studenten en alumni die zich op een bijzondere manier inzetten om de band met Nederland te behouden.

Stay in touch with the Dutch
Tijdens nl4talents kunnen studenten hun eerste stappen op hun carrièrepad zetten door hun kennis, vaardigheden en netwerk te vergroten. Zo kunnen ze ook na hun studie verbonden blijven met Nederland. Er zijn in de gebouwen van de Erasmus Universiteit workshops om persoonlijke vaardigheden zoals presentatie- en sollicitatietechnieken te verbeteren. Ook worden er workshops aangeboden over ‘Ondernemerschap' en 'Hoe werkt de Nederlandse werkvloer'.

Speciale aandacht is er voor de sectoren waarin Nederland als klein land groot is en voor bedrijven die hun sporen hebben verdiend op het wereldtoneel. Op het gebied van water, landbouw en voedsel, logistiek, finance en emancipatie zijn er workshops waarin studenten inzicht krijgen in hoe bedrijven internationaal samenwerken en welke rol zij als internationaal talent kunnen vervullen.

Internationale studenten in Nederland
Jaarlijks studeren er 75.000 internationale studenten aan de Nederlandse universiteiten en hogescholen. Dat is ruim tien procent van de gehele studentenpopulatie. De meesten van hen komen uit Duitsland, China en België.

Daarnaast komen jaarlijks enkele honderden professionals uit vijftig verschillende ontwikkelingslanden naar Nederland voor een korte of langere studieperiode via de Netherlands Fellowship Programmes (NFP). Zij keren na hun studie terug naar eigen land om daar de opgedane kennis te gebruiken voor het versterken van hun organisatie. Tijdens nl4talents wordt de 25.000ste NFP-beurs uitgereikt.

Internationale studenten op de Erasmus Universiteit
De conferentie voor internationale talenten past goed bij de Erasmus Universiteit en Rotterdam. De universiteit telt jaarlijks meer internationale studenten, dit collegejaar 13 procent meer dan vorig jaar. Zo’n 20 procent van de studentenpopulatie komt nu uit het buitenland.

Anne Lutgerink, EP-Nuffic/nl4talents, 0629161893 of alutgerink@epnuffic.nl