'Koningsdag als vrijbrief om de hele dag door (oranje) tompoucen te eten'

Op 27 april kleurt heel Nederland traditiegetrouw oranje. Waarom? Vanwege Koningsdag! Een nationale feestdag ter ere van de verjaardag van de koning. Voor de Nederlanders staat deze dag in het teken van feest vieren, slenteren over rommelmarkten, traditionele spelletjes spelen, de Nederlandse vlag overal zien hangen en de hele dag door oranje tompoucen eten. Maar hoe is deze dag voor expats en andere buitenlanders? We vroegen het de Britse Frederick Ntow, de nieuwe communicatieadviseur bij het Diversity & Inclusion Office.

Wat betekent Koningsdag voor jou - na een aantal jaren in Nederland te hebben gewoond?

‘Toen ik naar Nederland verhuisde had ik eerlijk gezegd geen idee dat Koningsdag (toentertijd Koninginnedag) bestond. Ook het concept van het vieren van de monarchale heerschappij (laat staan ​​het vieren van een andere vorst dan de mijne), sprak me niet direct aan. Toen vertelde iemand me dat het een groot tweedaags feest was voor het hele land. Hierdoor liet ik snel mijn principiële bezwaren varen.

Na de eerste keer Koningsdag vieren wist ik meteen dat het de beste dag van het jaar is! Het is de dag waarop Nederland zich volledig geeft aan diegenen die het een moeilijke plek vinden om zich te vestigen. Je hebt de lente in volle gang, dus je ziet de prachtige tulpenvelden tussen steden bloeien. De zon is uit (of niet), iedereen is ontspannen vanwege de vakantie, en we mogen allemaal een beetje licht patriottisme ervaren: “the Dutch style”. Helaas geldt Koningsdag voor mij ook als een vrijbrief om zoveel mogelijk (oranje) tompoucen te eten.

Als voormalig internationale student hier, besteedde ik mijn eerste jaren aan het settelen binnen de Nederlandse cultuur. Dit met wisselend succes. Koningsdag toonde mij toen een andere, meer expressieve kant van het land. Door deze ervaring voelde ik mij meer thuis en ontmoette ik mensen die een breed spectrum van de Nederlandse samenleving vertegenwoordigen. Veel van deze mensen werden mijn beste vrienden. Al met al, de ervaring van Koningsdag heeft me geholpen deel te mogen voelen van iets groters en heeft me er uiteindelijk toe gebracht om het hier als thuis te kunnen noemen.’

Hoe ga je dit jaar Koningsdag vieren?

‘Mijn vrienden uit Londen komen naar Nederland om samen met mij, mijn Nederlandse en mijn niet-Nederlandse vrienden Koningsdag te vieren. We zullen ons allemaal verenigen in oranje kleding op een boot in Amsterdam. En we zullen niet alleen oranje tompoucen eten, maar ook eten en drinken van over de hele wereld meenemen en nuttigen.’

Wat kan de Erasmus Universiteit leren van Koningsdag?

‘Ik denk dat veel aspecten van Koningsdag diversiteit en inclusie op zijn best vertegenwoordigen. Ten eerste omdat er een enorme diversiteit is in hoe mensen de Koningsdag vieren: van mensen die non-stop feesten, tot degenen die het koninklijk huis in nuchtere toestand eren en van koopjesjagers op straatmarkten, tot mensen die er niets om geven en gewoon een dag vrij hebben van hun werk. Hoe dan ook, ik geloof dat het een dag is waarbij mensen met verschillende achtergronden of status zich verenigen in dezelfde positie.

Zo’n gedeelde positie of ervaring (bijvoorbeeld allen gedrapeerd in fel oranje) heeft een bindend effect op ons allemaal. Een dag van samen zijn zal de verschillen in onze samenleving niet uitwissen of negeren, maar het is wel leuk dat je verschillende mensen tegenkomt op een straatmarkt of feest waar je waarschijnlijk anders nooit mee zou praten. Want het enige wat er die dag toe doet, is oranje.

Voor ons binnen de EUR-gemeenschap denk ik dat deze principes fundamenteel zijn. Ongeacht je studie, achtergrond of niveau, is het belangrijkste op de EUR de vreugde van het leren. Leren door gedeelde ervaringen, communicatie met elkaar of door individueel leren. Op de EUR zullen we mensen ontmoeten die we waarschijnlijk nooit anders zullen spreken (of denken te spreken). De EUR is dus een kans om vrienden, collega’s en partners voor de toekomst te maken.’