Koninkrijk België onderscheidt prof. Jan Peter Balkenende met Leopoldsorde

Prof. Jan Peter Balkenende is door het Koninkrijk België benoemd tot Commandeur in de Leopoldsorde. In het bijzijn van de voormalige Belgische premiers Herman graaf Van Rompuy en Mark Eyskens werd op dinsdag 5 juli 2016 deze belangrijkste en hoogste Belgische onderscheiding in Brussel omgehangen door Staatssecretaris voor Buitenlandse Handel Pieter De Crem.

Jan Peter Balkenende en Pieter De Crem werkten nauw samen als respectievelijk premier van Nederland en Belgisch Vice-Eerste Minister en Minister van Defensie.  In zijn toespraak benadrukte De Crem dat hij en Jan Peter Balkenende nog steeds hetzelfde belang hechten aan de historische en economische samenwerking tussen de beide landen. ‘Het Koninkrijk der Nederlanden en het Koninkrijk België delen een gemeenschappelijke toekomstvisie en werken nauw samen in vele domeinen. Jan Peter Balkenende krijgt deze Belgische onderscheiding omwille van de erkentelijkheid van ons land voor zijn zeer indrukwekkende carrière, en in het bijzonder voor de inspanningen ter bevordering van de samenwerking tussen de landen. Hiermee betoont het Koninkrijk België eer aan een groot Minister-President en een hechte vriend van België en Europa’, aldus de Crem.

Sinds december 2010 is Jan Peter Balkenende als hoogleraar Governance, Institutions and Internationalisation verbonden aan Erasmus School of Law en Erasmus School of Economics. Van 2002– 2010 was Balkenende premier van Nederland en daarvoor vier jaar lid van de Tweede Kamer voor het CDA, vanaf oktober 2001 als fractievoorzitter.