Kristiaan Glorie wint 2e prijs in INFORMS studenten paper wedstrijd

Kristiaan Glorie wint 2e prijs in INFORMS studenten paper

Kristiaan Glorie, promovendus bij ERIM en het Econometrisch Instituut, is onlangs bekroond met de 2e prijs in de 2013 INFORMS Health Applications Society Student Paper Competition. De prijswinnaars werden bekendgemaakt tijdens een medische conferentie in Chicago, georganiseerd door het Institute for Operations Research and the Management Sciences.

De papers van de vier finalisten waren geselecteerd en beoordeeld als de beste op het gebied van toepassingen in de gezondheidszorg, zowel qua methodologie als de mogelijkheden voor impact. Kristiaan Glorie was de enige van een universiteit buiten Noord-Amerika.

Glorie's paper, getiteld Iterative Branch-and-Price for Hierarchical Multi-Criteria Kidney Exchange, is het gezamenlijke werk met zijn begeleiders de professoren Albert Wagelmans (Erasmus School of Economics) en Joris van de Klundert (iBMG). De paper presenteert een geavanceerde mathematische programmeringmethode voor het toewijzen van nierpatiënten aan donoren, wanneer er veel patiënten en donoren en meerdere criteria in aanmerking moeten worden genomen. Dit onderzoek is onderdeel van een voortdurende samenwerking tussen onderzoekers van de Erasmus School of Economics, het iBMG, Erasmus MC en de Nederlandse Transplantatie Stichting (NTS). Een verwant wetenschappelijk artikel werd onlangs voor publicatie geaccepteerd in Transplantation, één van de toptijdschriften op het gebied van operatie.