Kunnen vakantiegangers de schade van geannuleerde vluchten verhalen op Schiphol?

Foto van Kasper Jansen

Schiphol heeft bekendgemaakt dat in juli en augustus duizenden vluchten worden geannuleerd als gevolg van een personeelstekort op de luchthaven. Hierdoor zullen de vakanties van mogelijk honderdduizenden Nederlanders in duigen vallen, en lijden meerdere reisorganisaties schade. Velen van hen willen deze geleden schade verhalen op de luchthaven. Kasper Jansen, hoogleraar Europees Aansprakelijkheidsrecht aan Erasmus School of Law, vertelt in het Financieele Dagblad dat het nog maar de vraag is of deze schadeclaims zullen slagen.

De Consumentenbond heeft bekendgemaakt de mogelijkheden voor een massaclaim tegen Schiphol te onderzoeken namens de benadeelde reizigers. De reizigers kunnen zo wellicht worden gecompenseerd voor de individueel geleden schade zoals het niet kunnen gebruiken van een reeds betaald vakantiehuis, hotel of huurauto. Ook de ANVR, de branchevereniging van reisorganisaties, heeft aangekondigd de schade die reisorganisaties lijden door de annuleringen en gemiste boekingen op Schiphol te willen verhalen.

De aansprakelijkheid van reisorganisaties en luchtvaartmaatschappijen is wettelijk gereguleerd, maar de rechtspositie van luchthavens is minder duidelijk. Om de schade op de luchthaven te kunnen verhalen moet aangetoond worden dat Schiphol door het schrappen van vluchten een onrechtmatige daad pleegt ten opzichte van reizigers en/of reisorganisaties. Volgens Jansen kan dit een uitdaging vormen in een eventuele rechtsgang: “Hierover is bij mijn weten niets geregeld in de wet, dus dan komt het erop aan of Schiphol een ongeschreven zorgvuldigheidsnorm heeft geschonden.” Deze formulering laat veel interpretatievrijheid aan de rechter, waardoor het moeilijk te voorspellen is hoe de rechter dit in deze kwestie gaat inschatten.

Zelfs als op Schiphol een ongeschreven zorgvuldigheidsnorm ten opzichte van reizigers en/of reisorganisaties rust, lijkt het niet uitgesloten dat Schiphol zich in dit geval kan verweren met een beroep op overmacht. Volgens Jansen heeft dat verweer een reële kans van slagen als Schiphol kan aantonen dat het “alles gedaan heeft wat redelijkerwijs van het bedrijf gevraagd kon worden om het schrappen van vluchten te voorkomen. Net als ieder mens is Schiphol niet tot het onmogelijke gehouden.”

Professor
Meer informatie

Klik hier voor het hele artikel van het Financieele Dagblad.

Vergelijk @count opleiding

  • @title

    • Tijdsduur: @duration
Vergelijk opleidingen