KWP Stedelijke arbeidsmarkt ontvangt ZonMw subsidie onderzoek economische veerkracht vrouwen

De Kenniswerkplaats Stedelijke Arbeidsmarkt en SEOR maken onderdeel uit van de living lab ‘Samen veerkrachtig: Naar een gelijkere verdeling van arbeid en zorg via betrokken vaderschap’. Het consortium staat onder leiding van Universiteit Utrecht en wordt gefinancierd door het ZonMw / NWA programma om economisch kwetsbare vrouwen te helpen hun economische veerkracht te vergroten.

De komst van een eerste kind is voor veel vrouwen één van de belangrijkste kantelpunten in de ontwikkeling van de economische zelfstandigheid van (werkende) vrouwen. Veel moeders, maar niet vaders, gaan na de geboorte van het eerste kind minder werken. In het living lab ‘Samen veerkrachtig’ ontwikkelen onderzoekers, ouders, verloskundigen en werkgevers samen interventies die betrokken vaderschap vanaf de zwangerschap faciliteren om de economische zelfstandigheid van vrouwen te vergroten. De Kenniswerkplaats Stedelijke Arbeidsmarkt en SEOR voeren het werkgeversdeel uit om nieuwe initiatieven die tijdens dit project zijn uitgedacht, direct toe te passen op de werkvloer.

Behoud economische zelfstandigheid

Onderzoekers en betrokkenen werken samen aan een oplossing die een verbetering van de economische veerkracht van vrouwen oplevert. De living labs focussen zich niet alleen op het verbeteren van de economische positie van vrouwen nu, maar ook op het duurzaam bereiken en behouden van economische zelfstandigheid in de toekomst.

Levensechte setting

Een living lab is een levensechte setting die geschikt gemaakt wordt voor het doen van onderzoek en experimenten. In een living lab wordt in gezamenlijk tussen onderzoekers, maatschappelijke partijen en de doelgroep zelf gezocht naar en geëxperimenteerd met duurzame, innovatieve oplossingen voor complexe problemen. Een open en op leren gerichte houding, veel ruimte voor nieuwe vormen van samenwerking en onderzoek, en wederzijdse nieuwsgierigheid tussen de betrokken partijen zijn kenmerkend voor een living lab aanpak.

Over Kenniswerkplaats Stedelijke Arbeidsmarkt en SEOR

De Kenniswerkplaats Stedelijke Arbeidsmarkt is een samenwerkingsverband tussen de gemeente Rotterdam en de Erasmus Universiteit Rotterdam. Doel is wetenschappelijke kennis te benutten en te ontwikkelen voor het beantwoorden van kennisvragen van de gemeente Rotterdam op het gebied van arbeidsmarkt.

SEOR is een onafhankelijk onderzoeksbureau gelieerd aan de Erasmus Universiteit Rotterdam en maakt onderdeel uit van de Kenniswerkplaats Stedelijke arbeidsmarkt.

Over het project

Prof. dr. B (Belle) Derks (projectleider) – Universiteit Utrecht
Betrokken partners: Gender & Diversity Hub Universiteit Utrecht, Amsterdam UMC, Verwey-Jonker Instituut, Emancipator, Mijnkindonline, Kenniswerkplaats Stedelijke Arbeidsmarkt (Maarten van Kooij, gemeente Rotterdam) ; SEOR (dr. Fabian Dekker, Erasmus Universiteit Rotterdam) Gefinancierd door ZonMw / NWA programma om Economisch Veerkracht van vrouwen.

Marjolein Kooistra, communicatie ESSB, 06 83676038, kooistra@essb.eur.nl