Lancering Erasmus Love Lab voor onderzoek naar liefde en seksualiteit

Op Valentijnsdag 2021 opent de Erasmus Universiteit Rotterdam het Erasmus Love Lab (ELL), een uniek interdisciplinair onderzoekslab waarin onderzoekers binnen de Erasmus School of Social and Behavioural Sciences hun wetenschappelijke expertise op het gebied van onderzoek naar intieme relaties, liefde en seksualiteit bundelen. Het ELL heeft een eigen plek binnen het Erasmus Behavioural Lab (EBL) waar relevant wetenschappelijk onderzoek naar deze (soms gevoelige) thema’s kan plaatsvinden in een huiselijke en veilige sfeer.

Belangrijk onderzoek

Onderzoek vanuit de sociale en gedragswetenschappen naar intieme relaties, liefde en seksualiteit is van groot wetenschappelijk en maatschappelijk belang. Relationele en seksuele gezondheid –in de breedste zin– speelt een grote rol in ons fysieke, mentale en sociale welzijn. Dit geldt zowel voor jongeren als volwassenen.

“De lancering van het Erasmus Love Lab laat zien dat intimiteit of seksualiteit niet iets exotisch is”, vertelt pedagoog en socioloog dr. Daphne van de Bongardt, tevens projectleider van het ELL. “Het zijn hele normale en ook nog eens enorm belangrijke aspecten van ‘mens zijn’. Het is niet voor niets dat tijdens de COVID-19 pandemie nieuwe woorden als ‘huidhonger’ en ‘knuffelmaatje’ ontstaan. Mensen die tevreden zijn over hun intieme relaties en een gezond seksleven hebben, blijken vaak ook mentaal en fysiek gezonder te zijn, en zelfs langer te leven, dan mensen die dat niet hebben. Bovendien is een gezonde start op dit gebied erg belangrijk voor latere intieme relaties. Daarom is onderzoek naar jongeren zo belangrijk.”

“Aan de andere kant kunnen ongezonde en onveilige intieme relaties en seksualiteit, zowel op vroegere als latere leeftijd, gezondheid en welzijn schaden”, aldus cultuursocioloog dr. Samira van Bohemen, één van de andere ELL-onderzoekers. “Daarmee kunnen ze ook de sociale ongelijkheid vergroten. Zo weten we bijvoorbeeld dat seksueel geweld en seksueel overdraagbare aandoeningen onder bepaalde sociale groepen vaker voorkomen. Die patronen zijn belangrijk om te onderzoeken.”

Een kijkje in het Erasmus Love Lab

Erasmus Love Lab

Huiselijke en veilige sfeer

Bij de inrichting van het Erasmus Love Lab is nadrukkelijk gelet op het creëren van de juiste sfeer om mogelijke barrières bij het doen van sociaal- en gedragswetenschappelijk onderzoek naar sensitieve thema’s (zoals intieme relaties, liefde en seksualiteit) te minimaliseren. Zo is veel aandacht besteed aan het optimaal waarborgen van de privacy en de veiligheid van onderzoeksdeelnemers. “We hebben gezorgd voor een prettige huiskamersfeer waarin mensen zich op hun gemak voelen. Daarmee maak je gevoelige onderwerpen makkelijker bespreekbaar dan in een hele klinische setting. We zijn ervan overtuigd dat het Erasmus Love Lab daarmee bijdraagt aan de kwaliteit van dit soort onderzoek en daarmee aan verbeterde inzichten”, aldus Van de Bongardt.

De multifunctionele ruimte van het ELL biedt bovendien mogelijkheden voor verschillende soorten onderzoek, onder andere via vragenlijsten, experimentele computertaken, observaties en interviews. Deze methoden zijn bruikbaar in studies met individuele deelnemers of in groepsverband, maar ook met partnerkoppels.

Interdisciplinair team

Het interdisciplinaire onderzoeksteam van het Erasmus Love Lab bestaat uit onderzoekers uit verschillende disciplines (Pedagogische Wetenschappen, Psychologie, Sociologie). Zij bestuderen diverse vraagstukken rondom intieme relaties, liefde, seksualiteit bij verschillende populaties (volwassenen, jongeren, personen met autisme-spectrum stoornis). Voorbeelden van lopende projecten zijn onderzoek naar onderbewuste attituden over seksueel geweld en seksueel plezier, en onderzoek naar de wederzijdse wisselwerking tussen liefde en seks in partnerrelaties van jongvolwassenen.

Uniek

De opzet en missie van het Erasmus Love Lab zijn uniek in Nederland, en ook internationaal zijn er nauwelijks vergelijkbare labs voor sociaal- en gedragswetenschappelijk onderzoek naar deze thema's. Uitbreiding en samenwerking staan hoog op de agenda van het ELL. De (virtuele) deuren van het Erasmus Love Lab staan open voor onderzoekers, studenten en andere geïnteresseerden van binnen en buiten de Erasmus Universiteit Rotterdam.

Meer weten over het Erasmus Love Lab? Kijk dan op de website of neem contact op via: lovelab@essb.eur.nl

In de media

RTV - Rijnmond -Liefdeslaboratorium Erasmus Universiteit is klaar voor onderzoek naar intieme relaties en seksualiteit

Algemeen Dagblad - Mensen met goed seksleven zijn mentaal gezonder