Langeveld Building kan het beste Rotterdamse gebouw van 2023 worden

View of Langeveld Building at campus Woudestein
Studenten op de trap van Langeveld Building
Eric Fecken

Het nieuwe Langeveld Building is genomineerd voor de Rotterdam Architectuurprijs. Het multifunctionele onderwijsgebouw maakt samen met negen andere projecten kans op de prijs. Voor de publieksprijs kan iedereen stemmen tot 24 april.

Vakjury komt zelf langs

De Rotterdam Architectuurprijs (RAP) zet jaarlijks de beste nieuwe bouwwerken van onze stad in de spotlight. Jaarlijks worden de beste projecten bekroond met de RAP-juryprijs en de RAP-publieksprijs. De uitreiking van de Rotterdam Architectuurprijs vindt plaats tijdens de Rotterdam Architectuur Maand in juni.

Langeveld Building - Students studying
Eric Fecken

Circulair en energieneutraal

Langeveld Building werd afgelopen november geopend en is sindsdien een populaire plek met een hoge bezettingsgraad. Daarnaast is het een van de duurzaamste onderwijsgebouwen in Nederland.

Kenmerkend zijn de groene studieomgeving en de houten boomhut in het atrium. Door de natuur naar binnen te halen creëert de universiteit een omgeving die bijdraagt aan het welzijn en de gezondheid van studenten en docenten. “Het is een inspirerende plek. Mensen hebben het gevoel dat ze dichtbij de natuur zijn”, vertelt EUR-woordvoerder Monique de Jongh in het nominatiefilmpje.

Langeveld Building seen from the outside.

Nominatie Rotterdam Architectuurprijs 2023

Volgens architect Paul de Ruiter is het een van de meest unieke gebouwen in de wereld: "Het gebouw wordt geventileerd door natuurlijke krachten. Dat is nergens in de wereld op deze schaal toegepast. De lucht wordt op een natuurlijke manier door het gebouw getrokken zonder dat je energie gebruikt."

Vind jij dat Langeveld Building de RAP-publieksprijs verdient? Breng dan je stem uit voor 24 april 2023.

Of

Lees alles over het ontstaan van het Langeveld Building.