Leiden-Delft-Erasmus, VPRO en Unesco lanceren ‘Mind of the Universe Learning Experience‘

Wetenschappers van de samenwerkende universiteiten Leiden-Delft-Erasmus hebben het online onderwijsprogramma ‘Mind of the Universe Learning Experience’ ontwikkeld. Het is een vervolg op de succesvolle serie ‘Mind of the Universe’, met portretten van wetenschappers door de VPRO. De mini MOOC ‘Mind of the Universe Experience’ wordt woensdag 25 april 2018 gelanceerd in Museum Prinsenhof in Delft.

Mini MOOC
De online learning experience is te vergelijken met een mini MOOC. Via de VPRO site kunnen deelnemers kiezen voor een of meerdere challenges van drie tot vijf weken. Ze krijgen van de docenten van Leiden-Delft-Erasmus ethische en wetenschappelijke dilemma’s voorgeschoteld en gaan de uitdaging aan deze op te lossen. Doordat deelnemers hun antwoorden uploaden ontstaan er online discussies en mogelijk nieuwe inzichten en vragen voor de wetenschap. Ze kunnen onder meer gebruik maken van door de VPRO beschikbaar gesteld beeldmateriaal, waaronder het ruwe filmmateriaal van de serie ‘Mind of the Universe’ van de VPRO.

Genetica, kunstmatige intelligentie en wetenschapsfilosofie
Iedereen met interesse in wetenschap en techniek kan meedoen aan de ‘Mind of the Universe Learning Experience‘. De eerste drie dilemma’s gaan over privacy-aspecten van genetica, ethische aspecten bij kunstmatige intelligentie en wetenschapsfilosofie. Vanuit Universiteit Leiden is prof.dr.ing. Rob Zwijnenberg (hoogleraar Art & Science Interactions) betrokken, vanuit TU Delft werkte dr. Virginia Dignum (universitair hoofddocent Informatie & Communicatietechnologie) mee en vanuit de Erasmus Universiteit Rotterdam hoofddocent Theoretische filosofie dr. Tim de Mey.

Lancering
Tijdens de feestelijke lancering in Delft spreken de betrokken docenten met elkaar over het belang van deze nieuwe vorm van onderwijs en wetenschapscommunicatie. De VPRO en de voorzitter van Unesco Andree van Es lichten toe waarom zij deze samenwerking zijn aangegaan.

Katja Hoiting, Communicatieadviseur Leiden-Delft-Erasmus Centres, T 06 49 94 37 75, www.leiden-delft-erasmus.nl