Let's Talk Sustainability: "Moet onze universiteit veganistisch of vegetarisch worden?"

Student choosing food in cafeteria on campus

Het eerste Let’s Talk Sustainability evenement, georganiseerd door het EUR Sustainability Program en het Design Impact Transition (DIT) platform, ging over een belangrijke duurzaamheidskwestie: moeten we toewerken naar een vegan campus? Het was een levendige bijeenkomst, waar verschillende meningen werden geuit. Een echte dialoog in de Erasmiaanse zin van het woord, met ruimte voor verschillen.

Deze eerste editie van 'Let's Talk Sustainability' was een goed startpunt om Erasmianen samen te brengen en onze EUR-gemeenschap te leren kennen en te versterken. Het gesprek werd geleid door drie sprekers, elk met verschillende argumenten en perspectieven. Meer dan dertig deelnemers leverde een bijdrage aan de discussie, met vragen en suggesties over de manier waarop de EUR campus de transitie naar een duurzame samenleving kan doorvoeren.

Jan Stoop: "De EUR is moreel verplicht om volledig veganistisch te worden"

Voor Jan Stoop, gedragseconoom en hoogleraar aan de Erasmus School of Economics (ESE), is het een morele plicht om de campus van de universiteit veganistisch te maken. Waarom? Omdat zelfs de vrijheid van keuze een grens heeft, en dat is wanneer het de vrijheid van een ander wezen schendt. Veel aanwezigen waren het eens met zijn uitspraken en beweerden dat er geen verschil is tussen mensen- en dierenrechten.

Jan beweerde ook dat het argument van de morele superioriteit van de mens ook inconsistent is: “Is het slachten van een koe aanvaardbaarder dan het slachten van een mens, omdat de eerste een lager intelligentieniveau heeft? En wie zegt dat de koe minder intelligent is dan een mens? Dit bewijst waarom een vegetarische campus ook niet voldoende zou zijn. De productie van eieren en melkproducten is in feite niet vrij van geweld. Daarom zou beweren dat de EUR-campus niet vegetarisch mag of kan zijn, indruisen tegen de waarden van onze universiteit."

Joachim Strzelecki: "De eiwittransitie bij EUR moet zowel top-down als bottom-up zijn"

Volgens Joachim Strzelecki, tweedejaars student International Law and Sustainability aan de EUC, moeten zowel het universiteitsbestuur als de EUR-gemeenschap “de verandering leiden”. Hoe? Door op hun werkterrein een geleidelijke maar voortdurende transitie te bevorderen. Sommige deelnemers stelden echter dat het eerste duwtje in de richting van een duurzamere weg van bovenaf moet komen, omdat daar de middelen en connecties beschikbaar zijn om dingen te laten werken.

"Wat als veganistisch eten de standaardoptie zou zijn bij officiële evenementen? Wat als we vlees duurder zouden maken om in alle cafetaria's en foodcourts van de universiteit een ruimer aanbod aan veganistische producten aan te bieden? De EUR zou ook een reeks evenementen kunnen organiseren om een culturele uitwisseling binnen de eigen gemeenschap te bevorderen, door veganisten hun levensstijl te laten delen met mensen die er niet van weten maar wel nieuwsgierig zijn om te luisteren of te leren. Het promoten van Meatless Mondays of vleesvrije zones op de campus zou ook een slim en leuk idee zijn. Er zijn talloze mogelijkheden, en de eiwittransitie aan de EUR hoeft er niet per se uit te zien als een plotselinge en strenge oplegging."

Michel Flaton: "Een volledig veganistische campus is idealistisch, maar praktisch niet haalbaar"

Michel Flaton, cateringmanager van Vitam, gaf ons een meer praktisch perspectief van wat er gebeurt en zou kunnen gebeuren in de food courts van onze universiteit. Een veganistische campus zou zeker de meest duurzame optie zijn, maar alle niet-veganistische aanbiedingen van de menu's schrappen is vanuit commercieel oogpunt niet haalbaar. Contracten met cateringbedrijven kunnen niet van de ene dag op de andere worden gewijzigd, en veganistische recepten zijn niet zo populair als we misschien denken, of zouden willen, zelfs niet onder studenten. De weg inslaan naar een vegetarische campus is zeker haalbaarder; er zijn veel interessante ideeën die Vitam Catering graag in overweging neemt.

De deelnemers aan het evenement hebben veel suggesties gedaan: Meatless Mondays, partnerschappen met veganistische voedselaanbieders, nieuwe veganistische recepten op de menu's en ga zo maar door. Indien mogelijk, zelfs het wijzigen van bestaande contracten om het aanbod van veganistische opties te verruimen. “Er is echter één belangrijk aspect dat in overweging moet worden genomen: het cateringmanagement kan bijdragen door het voedsel in de cafetaria's en restaurants van de universiteit duurzamer te maken, maar de EUR-gemeenschap moet om deze verandering vragen”, aldus Michel.

Duurzaamheid staat volop in de belangstelling. Gelukkig beginnen steeds meer mensen te beseffen dat het verduurzamen van onze manier van leven in de wereld essentieel is voor de huidige en toekomstige generaties. Benieuwd hoe onze universiteit zich inzet voor duurzaamheid?

Het Design Impact Transition (DIT) Platform van de Erasmus Universiteit wil radicaal nieuwe manieren van onderzoek, onderwijs en engagement voor een rechtvaardige en duurzame toekomst mogelijk maken. Wil je weten hoe?

Stuur een e-mail naar sustainable@eur.nl

• Als je het evenement gemist hebt en de opnames wilt zien
  • Als je enthousiast bent over duurzaam voedsel op onze campus en actie wilt ondernemen om deze duurzaamheid verder te stimuleren. Wij kunnen je in contact brengen met andere changemakers op onze universiteit!

Vergeet niet onze komende evenementen in je agenda te zetten!

• 3 maart 2022: Mobiliteit
  • 7 april 2022: Groene aanbestedingen