Levis Maina Nderitu ‘Student in the spotlight 2018’

Levis Maina Nderitu is dit jaar de Student in the spotlight tijdens de Opening Academisch Jaar op maandag 3 september. De Keniaanse student van het International Institute of Social Studies (ISS) is oprichter van de Sullivan Reed Society, die zich inzet voor de rechten van de LHBT+-beweging. Jaarlijks mag een student tijdens de Opening vertellen over diens bijzondere project.

Levis Maina Nderitu is oprichter van de Sullivan Reed Society, die zich vooral inzet voor een wereld waarin LGBT+’ers vrij zijn van discriminatie en vervolging en daarnaast gelijke kansen hebben, bijvoorbeeld als het gaat om toegang tot werk, opleiding en onderwijs.

In 2016 lanceerde Sullivan Reed Society in samenwerking met diverse partijen zoals Hivos het initiatief Colorful Workplaces, om inclusieve werkomgevingen voor LGBT+’ers in Kenia te creëren. Dat doen Levis en zijn team door middel van onderzoek, het organiseren van ronde tafelconferenties, trainingen en een jaarlijkse conferentie. Tot op heden heeft Sullivan Reed samengewerkt met tien grote multinationals, de Verenigde Naties en de Nederlandse ambassade in Nairobi. Meer info hier.

Levis Maina Nderitu is geselecteerd voor diverse fellowships. In oktober vertegenwoordigt hij de Erasmus Universiteit Rotterdam bij de Clinton Global Initiative University in Chicago.

Jury

De jury van Student in the spotlight, bestaande uit rector magnificus prof. dr. Rutger Engels en Jordie van der Burgt namens de studentgeleding van de U-raad, koos voor Levis Maina Nderitu omdat diversiteit en inclusiviteit belangrijke thema’s zijn voor de EUR. Hij geeft een stem aan de LHBT+-beweging. Uit het initiatief van Levis Maina Nderitu spreekt ambitie en maatschappelijke betrokkenheid. Hij sluit daarmee aan bij de opvatting dat de EUR een universiteit is die middenin de maatschappij staat.

Over Student in the spotlight

Door een student tijdens de Opening Academisch Jaar ‘in the spotlight’ te laten staan beloont de Erasmus Universiteit inspirerende initiatieven; bijzondere dingen die studenten van de Erasmus Universiteit doen bij het realiseren van hun ambities en concrete activiteiten met maatschappelijke waarde. De Erasmus Universiteit is een universiteit die midden in de samenleving staat. Studenten krijgen 5 minuten podiumtijd om hun project te presenteren en anderen te inspireren.

• Over de Opening Academisch Jaar

De Opening Academisch Jaar op maandag 3 september markeert de start van de viering van het 105-jarig bestaan van de Erasmus Universiteit. Dit 21ste lustrum viert de universiteit samen met de stad Rotterdam en haar inwoners met het thema ‘Science Meets City: Samen kennis maken’. De locatie van de Opening is dan ook de Laurenskerk. ’Value in diversity’ is het thema van de Opening, dat wordt gepresenteerd door twee studenten.

Alle informatie en aanmelden op: www.eur.nl/opening

Persvoorlichting Erasmus Universiteit Rotterdam, T (010) 408 12 16 of E press@eur.nl