Liesbeth Noordegraaf bij het BNR economenpanel

Welke gevolgen heeft de troonswisseling en wat betekent het koningshuis voor de Nederlandse economie? Griekenland heeft de ergste economische rampspoed gehad volgens de Griekse Minister van Financiën Stournaras en het UWV is somber gestemd over de Nederlandse arbeidsmarkt. Liesbeth Noordegraaf, universitair docent aan de Erasmus School of Economics discussieert over deze onderwerpen samen met Ewald Engelen (hoogleraar UvA) en Valentijn van Nieuwenhuijzen (hoofd strategie ING Investment Management), in het BNR economenpanel van woensdag 30 januari 2013 bij BNR Nieuwsradio.

Onderwerp 1: Wat betekent het koningshuis voor de Nederlandse Economie?

'Als je economisch kijkt dan ligt bij de export de belangrijkste taak van het koningshuis, de relaties naar buiten toe. Het koningshuis is een vaste factor dat 30 jaar blijft zitten. Ze kunnen een enorm buitenlands netwerk opbouwen. Binnenlands zie ik voor hen meer een sociaal bindende functie binnen de maatschappij', aldus Noordegraaf.

Onderwerp 2: Er is licht aan het einde van de Griekse tunnel

Noordegraaf over de situatie in Griekenland: 'Ik denk dat het licht aan het einde van de tunnel het licht is van stabiliteit binnen Europa. Deze is belangrijk voor de economie om weer te kunnen gaan bloeien. Het probleem is dat je niet weet of Stournaras spreekt tegen de financiële markten of tegen de bevolking. Het zal langer duren dan eind 2013- 2014 om de werkloosheid op te lossen.'

Onderwerp 3: Verwachtte krimp uitkeringsinstantie UWV groter dan verwacht

De werkgelegenheid neemt in 2013 naar verwachting af met 85.000 banen, het aantal vacatures bereikte een dieptepunt. Het UWV ging eerder uit van een afname van 7000 banen, een forse bijstelling dus.'Het ziet er niet goed uit maar als de cijfers in één jaar tijd zoveel verschillen moet je je ook afvragen wat zo’n voorspelling waard is, want het kan volgend jaar dan ook weer positief uitpakken. Het duurt nog een paar jaar voordat de reëele economie verbeterd is. De werkloosheid zal de komende jaren nog wel stijgen maar Europees gezien zitten we nog onder het gemiddelde wat de werkloosheid betreft', aldus Noordegraaf.

Klik hier voor het gehele fragment van onderwerp 1.

Klik hier voor het gehele fragment van onderwerp 2.

Klik hier voor het gehele fragment van onderwerp 3.