Liesbeth Noordegraaf: hoe belangrijk zijn de CPB cijfers?

Het Centraal Planbureau presenteert haar verwachtingen voor de Nederlandse economie. Het zal straks geen goed nieuws zijn, de voorspellingen worden waarschijnlijk naar beneden bijgesteld. Maar hoe belangrijk zijn deze cijfers eigenlijk? Liesbeth Noordegraaf, universitair docent aan Erasmus School of Economics, geeft reactie bij BNR Nieuwsradio op 27 februari.

'Het belang van die cijfers is geen economische werkelijkheid of waarheid, het belang van die cijfers is puur politiek,' aldus Liesbeth Noordegraaf.

'Het economische systeem is zo complex dat je nooit moet uitgaan van maar één cijfer over die complexiteit. Dat is één nut: controlefunctie. Het andere nut kan zijn dat áls we er van afwijken we een heel interessante situatie krijgen, waarin twee interpretaties van een economisch systeem tegenover elkaar geplaatst kunnen worden.'

Klik hier voor het fragment