Liesbeth Noordegraaf: sociale media tast ons concentratievermogen aan

Liesbeth Noordegraaf: sociale media tast ons

Tasten technologie en communicatiemiddelen ons concentratievermogen aan? En zo ja: is dat erg? Dat is het thema dat besproken wordt in Dagblad Trouw op 7 december 2012. In het Filosofisch elftal analyseren twee denkers elke week een actueel fenomeen. Liesbeth Noordegraaf, als filosoof en econoom verbonden aan Erasmus School of Economics, geeft haar reactie.

De beleving van aanwezigheid, aandacht en concentratie is in rap tempo veranderd. Volgens sommigen kunnen sociale media tieners zo afleiden dat hun schoolwerk eronder gaat lijden. En dit probleem speelt niet alleen bij tieners. Als het inderdaad zo is dat ons concentratievermogen wordt aangetast door gadgets, games en netwerken, raakt dat dan niet de kern van al onze vermogens?

Volgens Liesbeth Noordegraaf is het belangrijk dat je je af en toe kunt afsluiten voor alle prikkels. Zeker als je naar antwoorden zoekt die niet zomaar ergens te vinden zijn.

‘Die vorm van concentratie staat wel degelijk onder druk omdat informatieve en communicatieve berichten ons elk moment van de dag tegemoet komen. Als je daar zelf niets tegen doet, blijft er van je concentratievermogen weinig over,’ aldus Noordegraaf in Dagblad Trouw.

Klik hier voor het volledige artikel