Loonsverhogingen eindelijk zichtbaar in nieuwe CAO's

Casper de Vries
Erasmus School of Economics

Uit een onderzoek van De Nederlandsche Bank blijkt dat Nederlanders niet massaal het geld dat ze tijdens de coronacrisis hebben gespaard aan het uitgeven zijn. En we zien eindelijk loonsverhogingen terug in de CAO’s. Dit en meer bespreekt o.a. Casper de Vries, hoogleraar Monetaire Economie aan Erasmus School of Economics, in het economenpanel van BNR Nieuwsradio.

Niet evenredig verdeeld

Door de coronacrisis hebben veel mensen kunnen sparen, maar dit geld blijft vooral op de bank, blijkt uit een onderzoek. Toch heeft niet iedereen kunnen sparen. Vooral mensen met een hoger inkomen en een vaste baan hebben gespaard. Zij konden bijvoorbeeld niet naar een restaurant of op vakantie. Mensen met een lager inkomen hebben vaak niet kunnen sparen of hebben zelfs een deel van hun spaargeld verloren. Dit gaat vooral over mensen met een flexibele baan en met meer onzekerheid over hun arbeidspositie. Ook ZZP’ers zijn er vaak op achteruit gegaan tijdens de coronacrisis. Dat extra spaargeld is dus zeker niet evenredig verdeeld.

Meer dan de helft van de Nederlanders die gespaard heeft tijdens de crisis laat het geld op de bank staan. Toch is het maar goed dat we het niet allemaal uitgeven. Dit zou namelijk kunnen leiden tot hogere inflatie en misschien zelfs hogere lonen.

Grote verschillen

En loonsverhogingen zien we al terug in de nieuwe CAO’s. Uit een onderzoek blijkt dat er in de tot dusver afgesloten CAO’s loonsverhogingen tot 4% zichtbaar zijn. Dit was te verwachten aangezien de werkloosheid terug is op het niveau van voor de crisis, terwijl de lonen dat nog niet zijn. Toch verschilt het heel erg per sector, zegt de Vries. ‘In de ene sector is een schreeuwend tekort en in de andere sector eigenlijk nog niet. Vandaar dat die loonstijging eigenlijk nog niet breed is.’ Het zijn de sectoren die het hardst geraakt zijn door de crisis die nog geen loonstijging laten zien.

Niet alleen maar positief nieuws

Toch is loongroei niet alleen maar positief. Het kan namelijk leiden tot inflatie ‘Als de inflatie in de lonen gaat zitten en wordt geïndexeerd dan hebben we een probleem’, zegt de Vries. ‘Maar ik denk dat zeker in de Europese economie, het nog helemaal niet het geval is dat de loongroei zo sterk is dat inflatie niet meer weg te denken is.’

‘De loondruk die we de afgelopen 20 jaar hebben gehad komt gewoon door globalisering en de enorme concurrentie uit China’, zegt de Vries. ‘Op het moment dat je de lonen dan omhoog gaat doen dan verlies je concurrentiekracht. Maar China begint langzamerhand problemen te krijgen; daar gaan ook steeds meer mensen met pensioen. Dus het is een langzaam proces.’

Casper de Vries, hoogleraar monetaire economie

Het volledige item van BNR Nieuwsradio, 30 augustus 2021, kunt u hier vinden.