Maakt een minimumprijs voor vliegtickets echt een verschil?

Portret foto Floris de Haan

De politieke partijen D66 en ChristenUnie willen een minimale ticketprijs instellen om te voorkomen dat vliegmaatschappijen na de coronacrisis met hun ticketprijzen gaan stunten. Deze minimumprijs zou moeten worden vastgelegd op 35 euro. Volgens Floris de Haan, luchtvaarteconoom aan Erasmus School of Economics zou deze minimumprijs niet veel vliegreizigers afschrikken. Uit zijn onderzoek bleek dat de vraag naar vliegtickets nauwelijks afneemt als de prijs iets hoger wordt.

Een stap in de goede richting

Vakantiegangers kijken naar de totale kosten van een vakantie, zegt de Haan. Voor zowel vakantievluchten binnen Europa als zakelijke reizen en vluchten buiten Europa geldt het dat een verhoging van de ticketprijs met een paar tientjes niet veel zal uitmaken. Toch kan de Haan het idee voor een minimumprijs begrijpen. ‘Het kan een volgende stap zijn richting een eerlijke ticketprijs. Het liefst zou je de negatieve effecten van vliegen meer in de prijzen terugzien’, zegt de Haan. Andere opties zouden bijvoorbeeld ook een CO2-prijs of een compensatie voor overlast kunnen zijn.

Prijzenoorlog

Het is ook belangrijk dat er een onderscheid gemaakt wordt tussen budgetmaatschappijen zoals Ryanair, Transavia en EasyJet en maatschappijen zoals KLM, Lufthansa en British Airways. Die laatste groep krijgt staatssteun en moet schulden terugbetalen of aan verduurzamende innovaties voldoen wat kostprijsverhogend werkt. Bij de budgetmaatschappijen ligt het anders: die zijn zelfs al verwikkeld in een prijzenoorlog. EasyJet verkoopt deze zomer een miljoen tickets voor 30 pond en ook Ryanair heeft aangegeven tickets tegen elke prijs te verkopen om vluchten vol te krijgen.

Hogere ticketprijzen in de toekomst?

Kunnen we ons dus al gaan voorbereiden op hogere ticketprijzen in de toekomst? Het antwoord is nee, zo ver is het nu nog niet. Het is namelijk nog maar de vraag of het plan ook echt doorgevoerd gaat worden. Het plan moet namelijk eerst nog een meerderheid zien te behalen in de Tweede Kamer.

Het volledige artikel van de NOS van 17 juni 2020, kunt u hier vinden.