“Mannen in Moria verdienen ook onze steun”

Thea Hilhorst

Thea Hilhorst, hoogleraar humanitaire studies, maakt zich in een ingezonden brief in verschillende media hard voor het lot van mannen na de brand in kamp Moria op Lesbos. Volgens de hoogleraar ligt de focus te veel op vrouwen en kinderen en wordt over mannen niet gesproken, terwijl ‘die onze steun net zo goed verdienen’.

“Het is misleidend om alle steun en solidariteit te reserveren voor alleenstaande kinderen”, stelt Thea Hilhorst in een ingezonden brief die in de Volkskrant en op Joop.nl is gepubliceerd. De hoogleraar humanitaire studies bij het Institute of Social Studies (ISS), vindt het niet terecht dat alleen kinderen als kwetsbaar worden weggezet.

‘Goedkope truc’

Mannen worden, ten onrechte, vaak als dader van seksueel geweld of gelukszoeker gezien waardoor ze minder makkelijk aanspraak maken op humanitaire hulp. “De aandacht voor alleenstaande kinderen speelt in op de primaire gevoelens van veel Europeanen. Het is een goedkope maar effectieve truc die 400 vluchtelingen in de schijnwerpers zet om de aandacht af te leiden van de bijna 13 duizend anderen die in vergelijkbare omstandigheden leven.”

Iedereen recht op opvang

Volgens Hilhorst is het misleidend om alle steun te reserveren voor kinderen. “Alle vluchtelingen in Moria, ongeacht geslacht of leeftijd, moeten hun verhaal kunnen vertellen. Allemaal hebben ze recht op menswaardige opvang. Al hun verhalen moeten in de juiste procedures worden gehoord, zonder vooroordelen”, besluit ze haar brief.

Lees de volledige ingezonden brief op Joop.nl

Een iets ingekorte versie vind je op de website van de Volkskrant.