Marie Skłodowska-Curie Fellowship toegekend aan Elisabeth Leduc

Elisabeth Leduc

De Europese Commissie heeft postdoctoraal onderzoeker Elisabeth Leduc van Erasmus School of Economics een Marie Skłodowska-Curie Postdoctoral Fellowship toegekend voor haar onderzoeksproject “Institutional Discrimination in (Explicit) Action: How Policies Shape Inequalities”.

De Marie Skłodowska-Curie Actions maken deel uit van de prestigieuze EU Horizon Europe-subsidieregeling om de mobiliteit van onderzoekers over (inter)nationale grenzen te stimuleren. De Postdoctoral Fellowship financiert een tweejarig onderzoeksproject dat volledig zal worden uitgevoerd aan Erasmus School of Economics.

Patrick Groenen, decaan van Erasmus School of Economics, reageert verheugd: ‘Deze subsidie is een prestigieuze erkenning van het werk en het onderzoeksproject van Elisabeth; dat maakt mij trots. Het onderwerp van haar project is actueel en heeft een grote maatschappelijke impact. Haar onderzoeksaanpak past in de beste tradities van het onderzoek in onze faculteit.’

Adhemare de Rijk, Funding Manager Research, reageert: ‘Wij zijn erg blij voor en trots op Elisabeth met het verkrijgen van deze subsidie. Hierdoor kan ze onderzoek doen naar een belangrijk en zeer actueel vraagstuk in de huidige samenleving.’

Elisabeth Leduc werkt sinds september 2022 als postdoctoraal onderzoeker bij de capgroep Algemene Economie van Erasmus School of Economics. Ze behaalde haar doctoraat aan de Université libre de Bruxelles. Elisabeth is een toegepaste micro-econoom met onderzoeksinteresses in arbeids-, publieke, onderwijs- en gezondheidseconomie. Ze is vooral geïnteresseerd in het onderzoeken hoe overheidsbeleid kansarme groepen beïnvloedt (bijvoorbeeld werklozen, personen met een handicap en etnische minderheden).

Het doel van Elisabeth’s bekroonde onderzoeksproject is het verkennen van de gevolgen van institutionele discriminatie, die door organisaties in stand wordt gehouden. Haar project richt zich op twee beleidsmaatregelen die institutionele discriminatie hebben gecreëerd; “de toeslagenaffaire” en de zogenaamde “Rotterdamwet”. Het project maakt gebruik van administratieve gegevens uit Nederland in combinatie met quasi-willekeurige variatie in blootstelling aan institutionele discriminatie, om de causale effecten op de sociaal-economische uitkomsten van getroffen individuen te schatten. De resultaten zullen ons helpen begrijpen hoe kwetsbare groepen in de bevolking worden getroffen door institutionele discriminatie.

Voor meer informatie kunt u contact opnemen met Ronald de Groot, Media & Public Relations Officer bij Erasmus School of Economics: rdegroot@ese.eur.nl, mobiel:  06 53 641 846.