Martijn de Jong wint JMR Paul E. Green Award

Martijn de Jong wint JMR Paul E Green Award

Martijn de Jong, hoogleraar Marketing Research aan Erasmus School of Economics, is een van de drie winnaars van de jaarlijkse JMR Paul E. Green Award als medeauteur van het artikel A Bounded Rationality Model of Information Search and Choice in Preference Measurement, dat in april 2015 voor het eerst verscheen in het Journal of Marketing Research (vol. 52, nr. 2).

Hij schreef het artikel samen met Liu (Cathy) Yang van HEC Paris en Olivier Toubia van Columbia Business School. De drie zijn vanwege het artikel verkozen tot winnaar van de jaarlijkse Paul E. Green Award. Het artikel belicht een discreet dynamisch keuzemodel waarin oogbewegingen worden behandeld als het resultaat van toekomstgericht, nut maximaliserend gedrag bij begrensde rationaliteit. Het model is een verbetering van de out-of-sample voorspellingen bij voorkeursmetingen, waardoor onderzoekers en beroepsbeoefenaren kortere enquêtes kunnen gebruiken en er beter onderscheid kan worden gemaakt tussen eigenschappen. Met dit discrete dynamische keuzemodel voor het zoeken naar informatie en het maken van een keuze bij begrensde rationaliteit wordt het bestaande model voor gerichte cognitie van Gabaix et al. (2006) uitgebreid. In het model zijn ook aspecten met betrekking tot informatieverwerking opgenomen, zoals vermoeidheid, effecten van proximiteit en onvolkomen codering in het geheugen op individueel niveau door een hiërarchisch Bayesiaans kader toe te passen.

De prijs is een erkenning van het in 2015 in het Journal of Marketing Research gepubliceerde artikel, dat het meeste potentieel heeft om een belangrijke bijdrage te leveren op het gebied van marketingonderzoek. De Paul E. Green Award van 2015 is in augustus 2016 aan Liu (Cathy) Yang, Olivier Toubia en Martijn De Jong overhandigd tijdens de AMA Marketing Academic Conference in Atlanta.

Voor nadere informatie kunt u contact opnemen met: Ronald de Groot, Communication Officer aan Erasmus School of Economics. rdegroot@ese.eur.nl, 06-53 641 846.