Martijn van den Assem over het succes van beursgangen onder leiding van investeringsmaatschappijen

Martijn van den Assem over het succes van beursgangen onder

Kabelbedrijf Ziggo staat vandaag precies een jaar genoteerd aan het Damrak. Beleggers hebben in die tijd 32% koerswinst kunnen bijschrijven. Dat is opvallend, want de meeste beursgangen presteren een stuk minder. Slechts zes van de dertien bedrijven die in 2006 naar de Amsterdamse beurs kwamen wisten het eerste jaar met koerswinst af te sluiten, waarvan de helft door investeringsmaatschappijen is begeleid. Dr. Martijn van den Assem, universitair docent aan Erasmus School of Economics, gaat in op het succes van beursgangen onder begeleiding van investeringsmaatschappijen in Het Financieele Dagblad van woensdag 20 maart 2013.

Onderzoek van adviesbureau PwC laat zien dat de afgelopen tien jaar ook op Europees niveau private-equitybeursgangen betere resultaten opleverden dan andere beursdebuten. Ondernemingen die door de bedrijvenopkopers naar de beurs worden gebracht zijn meestal volwassen, wat de kans op teleurstellingen verkleint. Daar komt bij dat de relatie van een private-equityfonds met de markt niet stopt nadat een bedrijf naar de beurs is gebracht.

‘Zij willen ook in de toekomst met bedrijven naar de beurs komen. Daarom halen ze niet het onderste uit de kan’ aldus Martijn van den Assem. Beleggers weten dat en door hun lagere onzekerheid kan de introductieprijs iets hoger zijn, wat ten koste gaat van het rendement na de beursgang. Van den Assem verbaast zich dan ook over de uitkomst van het onderzoek van PwC en vraagt zich af of het betere rendement ook voor toekomstige beursgangen verwacht mag worden. ‘Ik denk dat het type bedrijf waarin private-equity investeert het tij toevallig wat meer mee heeft gehad.’

Klik hier voor het gehele artikel