Martijn van der Horst over de rol van de Rotterdamse haven binnen Europa

Martijn van der Horst over de rol van de Rotterdamse haven

Het grootste containerschip ter wereld doet de Rotterdamse haven aan. De Maersk Mc-Kinney Møller meert over een week aan op de Maasvlakte. De omvang van de zeeruis is nauwelijk te bevatten. Martijn van der Horst, onderzoeker haveneconomie aan Erasmus School of Economics, praat over de rol van de Rotterdamse haven binnen Europa in het Algemeen Dagblad van vrijdag 9 augustus 2013.

Het schip heeft een draaicirkel van 1,2 kilometer. Van der Horst: 'Zo'n schip moet door het Suezkanaal kunnen, en de Straat van Malakka. En door de omvang en diepgang kunnen ze niet meer in elke haven terecht. Rotterdam is met zijn Maasvlakte de toegankelijkste aanlegplaats van Europa, die haven profiteert van deze ontwikkeling'.

Eenmaal in Rotterdam zullen veel containers van het megaschip met kleinere schepen naar de andere Europese haven worden vervoerd, zegt Van der Horst: 'Rotterdam wordt een soort Europees verdeelstation. Die rol heeft het nu al en die wordt steeds groter'.

Meer informatie

Klik hier voor het volledige artikel.