Mary Pieterse-Bloem nieuwe hoofd Beleggingscompetence Center Rabobank

Image - Mary Pieterse-Bloem
Erasmus School of Economics

Hoogleraar financiële markten aan Erasmus School of Economics, Mary Pieterse-Bloem, wordt per 1 juni 2021 hoofd Beleggingscompetence Center van de Rabobank. Pieterse-Bloem komt over van ABN Amro, waar zij de afgelopen 6 jaar stemgerechtigd lid was van het beleggings-committee van de Private Banking, met ongeveer 210 miljard euro aan beheerd vermogen. Ook was zij hoofd van het fixed income team van de bank.

Binnen Rabobank Particuliere Klanten houdt de afdeling Beleggingscompetence zich bezig met de inhoud van het beleggen. Daarbij gaat het om het formuleren en uitzetten van beleggingsstrategieën, het bewaken van de portefeuillekwaliteit en de selectie en beoordeling van beleggingsmogelijkheden waarmee klanten hun beleggingsdoelstellingen kunnen halen. Op deze afdeling werken ongeveer twintig analisten en strategen.

Sinds haar aanstelling bij Erasmus School of Economics in september 2011 is Mary Pieterse-Bloem verantwoordelijk voor het onderzoek naar en onderwijsprogramma over vastrentende waarden. Hieronder vallen de dagelijkse begeleiding van twee promovendi, het schrijven van academische publicaties, de masteropleiding over vastrentende waarden en beheer van obligatieportfolio's en het begeleiden van studenten bij het schrijven van hun scriptie.

Mary Pieterse-Bloem heeft haar hele professionele carrière gewijd aan de rentemarkt. Na het voltooien van haar master in economie aan London School of Economics in 1993, is ze dertien jaar werkzaam geweest in de dealing rooms van Paribas, DrKW en Lehman Brothers in Londen. In 2006 nam ze tijd vrij om haar proefschrift over de integratie van Europese bedrijfsobligatiemarkten te schrijven. Ze behaalde haar doctoraat in 2011 aan de universiteit van Tilburg, waarna ze haar carrière in Nederland voortzette op het gebied van activabeheer. In het verleden werkte Pieterse-Bloem voor ING Investment Management (nu NN IP) en vervolgens voor APG Asset Management, als senior strateeg voor de vastrentende portfolio's van de grootste levensverzekeraar (Nationale Nederlanden) en het grootste pensioenfonds (ABP) van Nederland.

Neem voor meer informatie contact op met Ronald de Groot, persmedewerker van Erasmus School of Economics, via rdegroot@ese.eur.nl of +31 6 53 641 846.