Massaclaim van consumenten stuit op juridische drempels

De Consumentenbond en Stichting Consumenten Competition Claims (CCC) hebben een massaclaim ingediend tegen Booking.com, vanwege vermeende misleiding van consumenten. Hoewel de publieke belangstelling voor de claim groot is, zijn er volgens Xandra Kramer, hoogleraar privaatrecht aan Erasmus School of Law, juridische kanttekeningen te maken bij het succes van dergelijke collectieve procedures.

WAMCA: hoge verwachtingen, moeizame realiteit

Zo uit de hoogleraar haar zorgen over de effectiviteit van de Wet afwikkeling massaschade in collectieve actie (WAMCA), waarop deze claim waarschijnlijk gebaseerd zal zijn. ‘Het beoogde effect van de WAMCA, het vergemakkelijken van de afhandeling van massaclaims, lijkt vooralsnog niet behaald,’ zegt Kramer. De wet, sinds 2020 van kracht, maakt het mogelijk om collectief schade te verhalen via de rechter. Maar de praktijk blijkt weerbarstig: ‘Vooralsnog volgde er slechts één gerechtelijke einduitspraak in een schadevergoedingszaak en deze werd afgewezen. Procedures zijn complex, lang en vergen veel voorbereiding.’ Volgens Kramer is het aantal WAMCA-zaken inmiddels dalende. ‘In de eerste jaren waren er jaarlijks zo’n dertig zaken, in 2024 nog maar vijftien. Tot nu toe zijn er dit jaar zelfs slechts vijf ingediend.’

Strenge eisen, traag verloop

Dat massaclaims juridisch ingewikkeld zijn, heeft meerdere oorzaken, stelt Kramer. Zo moet eerst geprobeerd worden een schikking te bereiken voordat een procedure gestart kan worden. Daarnaast gelden er strikte eisen voor de belangenorganisaties en externe financiers die de claims ondersteunen. Die regels zijn bedoeld om misbruik te voorkomen, maar maken de drempel voor juridische actie hoog.

‘Toch belangrijk voor consumentenbelangen’

Desondanks ziet Xandra Kramer ook positieve kanten aan de massaclaims: ‘Dankzij de WAMCA komen zaken van consumenten überhaupt bij de rechter terecht.’ Daarnaast kunnen deze collectieve claims een indirecte werking hebben. ‘Een claim kan dienen als drukmiddel om bedrijven of overheden tot gedragsverandering of beleidswijziging te bewegen.’

Financiering blijft punt van zorg

De huidige claim tegen Booking.com werkt volgens het principe van “no cure, no pay”, waarbij deelnemers maximaal 25 procent van hun vergoeding afstaan aan de externe financier. Hoewel dit in Europa kritisch wordt bekeken, het risico bestaat dat consumenten vooral als verdienmodel dienen, ziet Kramer weinig alternatieven: ‘Het is eigenlijk de enige manier om zo’n procedure te financieren. Dan is het de vraag: wil je als consument iets of niets?’

Of de massaclaim tegen Booking.com kans van slagen heeft, blijft ongewis. Volgens Xandra Kramer biedt de WAMCA in theorie een krachtig middel voor consumenten, maar laat de praktijk zien dat het middel stroperig is en zelden tot daadwerkelijke schadevergoeding leidt. Tegelijkertijd blijft juridische druk via deze route wel een belangrijk signaal richting de markt.

Professor
Meer informatie

Klik hier voor een artikel uit het NRC van vrijdag 27 juni, waarin Xandra Kramer haar visie uiteenzet. Voor meer informatie neemt u contact op met Ronald de Groot, communicatieadviseur bij Erasmus School of Law: rdegroot@ese.eur.nl, mobiel: 06 53 641 846.

Gerelateerde content
Volgens Kasper Jansen, hoogleraar Europees Aansprakelijkheidsrecht aan Erasmus School of Law, is het onzeker of Schiphol de schade gaat vergoeden.
Foto van Kasper Jansen
Marnix Hebly, universitair hoofddocent Privaatrecht aan Erasmus School of Law, verheldert de crux bij verjaring van asbestzaken en deelt zijn vooruitzichten.
Marnix Hebly

Vergelijk @count opleiding

  • @title

    • Tijdsduur: @duration
Vergelijk opleidingen