Masterstudenten Arbeidsrecht winnen internationale Hugo Sinzheimer Moot Court Competition

Aan de eerste Hugo Sinzheimer Moot Court Competitie (HS MCC) deden acht landen mee. Nederland, Denemarken, Georgië, Hongarije, Italië, Litouwen, Polen, en Spanje waren vertegenwoordigd. In de finale stond het Nederlandse team tegenover dat van Litouwen. Door excellente pleitprestaties wisten 'we' de titel te veroveren.

Aan de eerste Hugo Sinzheimer Moot Court Competitie (HS MCC) deden acht landen mee, naast Nederland, Denemarken, Georgië, Hongarije, Italië, Litouwen, Polen, en Spanje. Tijdens de culturele avond op 23 juni zat de sfeer er goed in. Studenten genoten van het eten en drinken dat iedereen vanuit het eigen land had meegenomen. Na de trekking van de teams voor de kwartfinales begon de spanning goed op te lopen. Op vrijdagochtend 24 juni hadden de teams tijd om de schriftelijke stukken van de tegenpartij goed te bestuderen en de pleidooien aan te scherpen. Na een welkomstwoord van de wetenschappelijk directeur van het HSI, prof. mr. Evert Verhulp, begonnen om twee uur ‘s middags de eerste kwartfinales. Aan het eind van de middag werden de teams voor de halve finales bekend gemaakt, waaronder zich het Nederlandse team bevond. Het Nederlandse team, bestaande uit Annemijn Westerduin en Fanny Sax van de Erasmus Universiteit Rotterdam, Imran Hyder van de Universiteit van Amsterdam en Janien Schunken eveneens van de UvA en de Universiteit van Maastricht, viel in de kwartfinales tegen Italië al op.

In de halve finale tegen Denemarken had het Nederlandse team het zwaar met scherpe en doordringende vragen van de Poolse studentrechter. Ondanks het feit dat Denemarken een lichte voorsprong had omdat ze meer punten hadden voor het schriftelijke stuk, won het Nederlandse team op basis van de pleitprestaties.

In de finale stond het Nederlandse team tegenover dat van Litouwen. Op basis van de schriftelijke stukken stonden ze gelijk, dus de einduitslag werd volledig bepaald door de pleitprestaties. Ook deze gingen voor een groot deel gelijk op. Dit bleek onder meer uit het feit dat de prijs voor beste pleiter naar Aiste Butvilaite van het Litouwse team ging en naar Imran Hyder van het Nederlandse team! Uiteindelijk waren het de excellente pleitprestaties van Janien Schunken die de overwinning naar het Nederlandse team bracht.

De eerste Hugo Moot (zoals studenten het noemen) was een groot succes, niet alleen voor het Nederlandse team, maar ook inhoudelijk. Tijdens het afsluitende diner werden de nieuwe vriendschappen bezegeld.

Italië (links) vs Nederland (rechts)